سفارش تبلیغ
صبا ویژن






مجموعه تولیدی دکور و جعبه جواهر تهران

مقدمه :

از کشف طلا توسط انسانها قرنها می گذرد این فلز در جدول تناوبی مندلیف در خانه شماره 79 قرار گرفته و جزء‌ عناصر وابسته و تک ظرفیتی است تاریخچه‌ای کهن دارد همین بس که بدانیم آثار بدست آمده در پی کاوشهای باستان شناسان حاکی از آن است که در دوران پادشاهی کورش طلا از رونق خاصی برخوردار بوده است بطوریکه سکه و ظروف و لوازم زیبایی از آن دوره کشف گردیده است که در موزه ایران و اروپا و امریکا وجود دارد. طلا با تلالو خود که چشم بشر را خیره می سازد موجب زد و خورد و جنگهای خونین بین طوایف و حتی کشورها شده است این فلز بصورت سنگ معدنی در افریقا و امریکا و آسیای جنوب شرقی یافت می شود و اکثراً در جوار معادن مس و سرب است در حال حاضر این فلز پشتوانه اقتصادی کشورها از جمله ایران می باشد. در روزگاران نه چندان دور هنر صنعت گران ایرانی در بازارهای منطقه طرفداران زیادی داشت با این وجود در سالهای اخیر به علت عدم حمایت از این حرفه و از طرفی قاچاق بی رویه محصولات به کشور نه تنها سهمی از صادرات جهانی این محصولات نداریم حتی بازارهای داخلی را نیز از دست داده ایم اما تعدادی از کارآفرینان متعهد سعی دارند از طریق گسترش کارگاه های طلاسازی این صنعت را همچنان زنده و پویا نگه دارند . در این تحقیق سعی شده مراحل انجام کار و مواد و ابزار مورد نیاز برای راه‌اندازی کارگاه طلاسازی و چالش های این صنعت مورد بررسی قرار گیرد .

گذری بر خوشه صنعتی طلا در تهران :

شهر تهران از زمان قاجار یعنی حدود 220 سال پیش تاکنون پایتخت ایران بوده است. تمرکز فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و به‌طور کلی همه جانبه در شهر تهران آن را به یک مرکزیت ویژه و خاص تبدیل نموده است. از لحاظ جمعیتی نیز در حال حاضر شهر تهران طی روز، جمعیتی حدود 12میلیون نفر را در خود جای می‌دهد. هنوز هم خانواده‌ها و ایرانیان زیادی هستند که خریدهای خاص خود را از شهر تهران انجام می‌دهند. در عین حال به جهت وجود عمده مراکز فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... در تهران تعاملات، نشست‌ها، مبادلات، معاملات، مناسبات، سمینارها، نمایشگاه‌ها و مراسم ملی و بین‌المللی برگزار می‌گردد. در چنین فضایی بدیهی است یکی از مراکز عمده خرید و فروش، عرضه، تقاضا، تولید، صادرات و واردات نیز شهر تهران باشد و کسب و کار طلا در این میان شرایط خاصی در تهران پیدا کرده است. همان‌گونه که مطرح شد تمرکز سلسله قاجار و پهلوی و نیز علاقه وافر پادشاهان در دوره‌های نام‌برده به طلا باعث توجه ویژه به آن و رونق این کسب و کار در تهران گردید. این مرکزیت به پایگاهی جهت عرضه و تقاضای طلا تبدیل شده که حجم و تعداد طلا فروشان و حجم بالای دادوستد آن در بازار تهران موید این مساله است. با قدری بررسی و مطالعه مشاهده می‌شود که تولیدکنندگان خرد و کلان بسیاری نیز در همین مسیر شکل گرفته‌اند که اکثریت آن‌ها نیز در محدوده بازار واقع شده‌اند. از دیرباز تجار داخلی و خارجی خرید مصنوعات طلا را از بنکداران بازار تهران انجام می‌داده‌اند. بنابراین تولیدکنندگان این صنعت نیز در مناطق خاصی از تهران متمرکز شده و بنابه ارتباطات صورت گرفته به‌تدریج با تحولات روز دنیا آشنا شده و تا حد امکان سعی داشته‌اند مطابق دانش و تکنولوژی روز دنیا پیش روند. اما در این میان برخی سیاست‌ها موجب کندی حرکت در این راه شده و برخی مشکلات مانع پیشرفت مناسب این صنعت شده است. قبل از انقلاب شرکت آریا طلا که حاصل ادغام 12 کارخانه بود، ماهیانه 20-100 کیلو مصنوعات طلا به ترکیه صادر می نمود. بعد از انقلاب تولید کننده ها از ورود طلا و حتی ماشین آلات منع شدند و در نتیجه از دنیا عقب ماندند. در آن زمان توجه خاصی به صنعت طلاسازی نشد و با مقرراتی که وضع شد رشته زرگری به عنوان رشته زینتی همراه با رشته‌هایی مانند لوازم آرایش در یک گروه قرار گرفت. درصورتی که طلاسازی، صنعتی است که درون خود تکنولوژی‌های پیشرفته ذوب و ریخته گری، جوش‌کاری، تراش‌کاری، آبکاری و پرداخت کاری را به‌کار می بندد.

محدوده جغرافیایی حرفه طلاسازی در تهران :‌

تهران از بزرگترین مراکز ساخت، عمده فروشی و خرده فروشی طلا و جواهر در ایران است. عمده فروشان نقش مهمی را به‌عنوان کانال‌هایی که قادرند 1000 تولیدکننده کوچک را به 1000 توزیع‌کننده ارتباط دهند، بازی می‌کنند. علی‌رغم آن‌که عمده‌فروشان بزرگ وجود دارند، اما اکثر عمده فروشان کوچک یا متوسط کمتر از 2 کیلوگرم در روز فروش دارند. در گزارش‌ها حدود 70% از این بازار عمده فروشان ملی در تهران است. توزیع‌کنندگان نیز به‌طور متوسط کمتر از 100 گرم در روز فروش دارند. فعالان این صنعت در استان تهران در مناطق خاصی متمرکز شده و تحت نظارت تشکل‌های شکل گرفته شده در همان ناحیه قرار دارند. خوشه صنعتی طلای تهران با تمرکز بر تولیدکنندگان موجود، ناحیه فعالیت خود را در مناطق استقرا شده اکثریت آنان قرار داده است. بنابراین عمده فعالان اصلی این خوشه تحت نظارت اتحادیه‌های طلا و جواهر تهران و شمیرانات و انجمن کارفرمایان طلا و جواهر تهران قرار می‌گیرند. بنابراین اعضای اتحادیه‌های طلا و جواهر ری، ورامین، اسلام‌شهر و کرج که اکثراً مصنوعات خود را از بنکداران بازار تهران خریداری می‌نمایند، بخشی از خریداران خوشه را تشکیل می‌دهند. براساس آخرین اطلاعات و آمار موجود از کارگاه‌های صنعتی کشور که در سال 1381 جمع‌آوری شده است، تعداد کل واحدهای تولید طلا و جواهرات استان تهران 22 درصد کل کشور می‌باشد که در محدوده خیابان خیام، 15 خرداد و ناصر خسرو حدود 46 درصد واحدها، در محدوده سعدی و لاله‌زار 18 درصد، در محدوده خیابان جمهوری 14 درصد و در سایر مناطق استان تهران 22 درصد تمرکز یافته‌اند. تعداد مغازه‌های طلا و جواهر فروشی (خرده- عمده) در تهران 12-10 هزار و در کشور 75-55 هزار مغازه عنوان شده است که با احتساب وجود بین 30-3 کیلوگرم طلا در هر یک از این مغازه‌ها بازار بزرگی در کشور وجود دارد. در ایران 6 شهر اصلی وجود دارد که جمعیت آنها متجاوز از یک میلیون نفر بوده و طی 10 سال گذشته در حال افزایش است که شامل تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و کرج می‌باشد. جمعیت تهران نیز با افزایش 78 درصدی از 7 میلیون به 12 میلیون رشد داشته است. تعداد افراد شاغل در این حرفه بین 3/1 تا 5/1 میلیون نفر در کشور تخمین زده شده‌ است که با احتساب خانواده‌های آنان تقریبا 5 میلیون نفر از جمعیت کشور با این حرفه درگیری مستقیم دارند. که از این تعداد بالغ بر 15000 نفر در استان تهران مشغول به کار می‌باشند. وقتی در بازار بنکداران تهران قدم می‌زنی دیگر شکی در عظمت و بزرگی خوشه طلا در تهران نداری. آنقدر حجم مبادلات زیاد است که دیگر کسی به فکر چیدمان ویترین نیست و به بیان دیگر نیازی به چیدمان نمی‌بیند.کوچه و پس‌کوچه‌های خیابان 15 خرداد تهران تعداد زیادی از تولیدکنندگان را در دل خود جای داده است. از پیچ‌های تودرتوی کوچه‌ها که گذر می‌کنی به ساختمان‌های به ظاهر منزل مسکونی می‌رسی که در گوشه‌ای از آن یک دوربین مدار بسته است. کمتر پیش می‌آید که داخل این کارگاه‌های تولیدی غریبه پیدا کنی و اکثر آن‌ها از بستگان و آشنایان هستند و یا تحت یک فرایند مورد نظر تولیدکننده، یک فرد قابل اطمینان شناسایی شده‌اند. شرکا (اگر شریک شده باشند) پدر و فرزند و یا افراد درجه یک خانواده هستند. فضای شغل موروثی، در این خوشه محسوس است و عینیت کامل دارد.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com


نوشته شده در یادداشت ثابت - دوشنبه 92/11/8ساعت 3:42 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

یک) طلا یک کالای خاص و منحصر به فرد است.

طلا یک کالای خاص و منحصر به فرد است زیرا تنها کالائی است که بیشتر برای اندوختن تولید می شود تا برای مصرف. همه کالاهای دیگر تولید می شوند برای اینکه مصرف شوند. می توان به جرات گفت که همه طلائی که در طول تاریخ تولید شده روی سطح زمین و در خزانه های دولتها و بانکها، گاوصندوق های طلا فروشان و صندوقچه های خانم ها انبار شده است!

فراموش نکنید که طلا یک عنصر کمیاب است.

همه طلای موجود روی سطح کره زمین حدود 155 هزار تن است که اگر همه آن را یکجا انبار کنند حجم آن کمتر از 3.5 استخر استاندارد می باشد و جالب است بدانید که تولید آهن یک روز جهان معدل بیست برابر کل طلای تولید شده در طول تاریخ است!

دو) عرضه طلا در جهان مساوی با حجم طلای موجود روی سطح کره زمین است.

طلا چون انبار می شود و نه مصرف، و استخراج آن بسیار کند می باشد، عرضه آن در واقع همان ذخیره موجود است. این حقیقت مبانی تحلیل قیمت آن را به طور بنیادی مختلف ساخته است.

البته قیمت طلا به عرضه و تقاضای آن مسلما بستگی دارد ولی عرضه آن استخراجش (که حدودا 1.7 درصد به حجم طلای روی سطح زمین می افزاید) نیست بلکه موجودی آن است. نه تنها تولید کند آن علت این واقعیت است بلکه این مطلب نیز که یک گرم طلائی که امروز استخراج می شود با یک گرم طلائی که چند هزار سال قبل توسط قوم اینکا در پرو استخراج شده بود دارای یک ارزش می باشند. (صرف نظر از مسئله عتیقه بودن)

به طور خلاصه تولید و استخراج طلا بسیار کند و در نتیجه عرضع آن تقریبا ثابت است. پس عامل بنیادی موثر بر قیمت آن در واقع تقاضا می باشد. فراموش نکنیم که جمعیت جهان با سرعتی زیاد و شتابدار رو به افزایش است و نیمی از آن خانم ها هستند!

اگرچه بعضا گفته می شود که تقاضا برای طلا عمدتا از سوی طلا سازان است ولی این باور چندان دقیق نیست. همانطور که یک خیابان با آسفالت خیس دلیل بر بارش باران نیست قیمت طلا هم متکی به تقاضای طلا سازان و طلا فروشان نمی باشد. نکته مهم شکلی که به طلا میدهند نیست بلکه انبار شدن آنست. بیشتر طلای زینتی از خلوص بالا برخوردار است زیرا آنرا بیشتر به دلیل ارزشش می خرند تا به عنوان زیور.

به همین علت قیمت طلا (یا دقیق تر بگوئیم این پول) به ارزش مالی آن و قدرت بی نظیرش در تبدیل شدن به هر پولی وابسته است که اغلب باز هم به اشتباه به آن تقاضا از سود سرمایه گزاران اطلاق شده است. با توجه به حقایق فوق می توان گفت که حدود 80 در صد طلای جهان به علت قابلیت بی نظیر تبدیلش به پول نگهداری می شود و نه به عنوان زیور آلات و یا دلائل دیگر.

سه) طلا پول است.

این مطبلی است که نیاز به توضیح بیشتری ندارد ولی گزاف نیست اگر بگوئیم که طلا در زمانه ما حتی از پول هم بهتر است. دلائل مختلفی را برای این امر می توان ذکر کرد از جمله اینکه طلا را دولت ها نمی توانند مانند اسکناس چاپ کرده و از ارزش آن بکاهند. دلیل دیگر آن حجم عظیم بدهی های کشور های بزرگ (آمریکا بزرگترین بدهکار جهان است) و پنهان کاری های این دولت ها با استفاده از قرارداد های مالی پیچیده است که بر ارزش واقعی ارز این کشور ها موثر است و ما قدرت و اطلاعات کافی برای آگاهی از چنین مسائلی نداریم در حالی که طلا از چنین بازی های مالی مبرا است. شاید بتوان گفت که طلا تنها "پول سالم" دنیا است.

چهار) طلا جانشین شایسته دلار آمریکاست.

دلار آمریکا ثابت کرده است که پول قابل اعتمادی نیست و در حال از دست دادن موقعیت خود به عنوان ذخیره ارزی اصلی در جهان می باشد. دلار های جدیدی که چاپ می شوند صرف پرداخت بدهی های نجومی آمریکا و تسکین کسری عظیم بودجه و تراز واردات و صادرات و سایر کسری های عمومی و خصوصی دیگر این بزرگترین اقتصاد مواجه با مشکلات عدیده دنیا می شوند. همین مطلب باعث افت قدرت خرید پول (یکی از آنها دلار آمریکا) شده که دلیل دیگری برای برتری طلا بر پول و بخصوص دلار آمریکا است.

زمانی که می گفتند "دلار آمریکا به خوبی طلا است" سپری شده است. قبل از سال 1971 ارزش دلار بر اساس واحد وزن طلا بود که به آن "نظام استاندارد طلا" می گفتند. تحت این نظام، دلار و طلا با نسبت ثابتی قابل تبدیل به یکدیگر بودند. ولی این نظام در آگوست 1971 پایان یافت. اگر با همان نظام به ارزش دلار بنگریم، از آن تاریخ تا کنون دلار بیش از 90% قدرت خرید خود را از دست داده است.

با این وجود دلار هنوز به عنوان متداولترین ارز معامله می شود. علت این امر هم همان نیروهائی هستند که سعی در برگرداندن اذهان عمومی از ارزش طلا دارند. تبلیغات فدرال رزرو آمریکا به نفع دلار و بر ضد طلا با هدف نجات دلار و و معذفی آن به عنوان یک ارز قابل اعتماد است. در نتیجه باید گفت که بر خلاف زمانی که نظام استاندارد طلا بر دلار حاکم بود و این دو عملا یکی بودند، امروز رقیب یکدیگر محسوب می شوند. در حقیقت طلا بزرگترین رقیب دلار است. این دو بر سر مشتریان خود که سرمایه شان را به یکی از این دو فرم نگهداری می کنند با هم رقابت می کنند و این تقاضا برای طلا و دلار است که نرخ تبدیل این دو به یکدیگر یا همان چیزی که ما "قیمت طلا" می نامیم را تعیین می کند.

افزایش گاه به گاه نرخ بهره دلار نیز با هدف جذابتر کردن آن برای سرمایه گزار و تقویت آن در رقابت با طلا است. ولی دقت کنید که این "نرخ بهره حقیقی" است که اهمیت دارد. نرخ بهره حقیقی یک پول بعد از محاسبه تورم (از ارزش افتادن آن) و اعمال این تعدیل بر نرخ بهره به دست می آید. مثلا اگر نرخ بهره یک پول 15 % در سال باشد و نرخ تورم 20% در این صورت با نگهداری سرمایه خود به فرم این ارز، نه تنها سود نکرده بلکه بخشی از سرمایه خود را هم از دست داده اید! درست است که در پایان سال 15% به پولتان اضافه شده (که احتمالا این بهره را ماهانه دریافت کرده و خرج کرده اید) ولی ارزش و قدرت خرید پولی که در بانک گذاشته اید 20% کمتر شده است که از سود دریافت شده بزرگتر است. در هنگامی که فدرال رزرو نرخ بهره دلار را به هر دلیل ثابت نگه می دارد و یا آنرا کاهش می دهد، انتظار رشد قیمت طلا را داشته باشید.

پنج) طلا قدرت خرید خود را حفظ می کند.

این حرف که طلا قدرت خرید خود را حفظ می کند درست معادل آنست که بگوئیم دلار قدرت خرید خود را از دست می دهد. این مطلب به طور عمومی برای همه پولهای جهان صادق است. بهترین راه درک این حرف مقایسسه قیمت کالاها بر حسب مبادله آنها با دلار و طلا است. به نمودار زیر دقت فرمائید.

این چارت قیمت یک بشکه نفت خام را بر حسب دلار و بر حسب یک گرم طلا از سال 1945 تا سال 2007 را با هم مقایسه کرده است. در طول این مدت قیمت نفت خام در برابر دلار بیش از 6.5 برابر شده در حالی که بر حسب یک گرم طلا تقریبا ثابت مانده است!

شش) قیمت طلا را مارکت (بازار) تعیین می کند.

قیمت طلا از ارزش آن برای سرمایه گزاری منشا می گیرد نه از بانک های مرکزی. قیمت طلا در بازار تعیین می شود علیرغم تاثیر هائی که بانک های مرکزی می توانند برای مدتی کوتاه مدت ممکن است بتوانند روی آن داشته باشند. فدرال رزرو و بانک مرکزی آمریکا آنچه را می خواهند شما بشنوید به شما می گویند و نه واقعیت را. ]نها سعی دارند شما را بر این باور غلط نگه دارند که قیمت طلا تحت کنترل آنان است تا دلار را قوی نگه دارند. ولی واقعیت چیز دیگری است. قیمت طلا در بازار تعیین می شود، درست مثل قیمت یک تابلوی کمال الملک و یا قیمت قرص نان.

بانک های مرکزی غرب در قیمت طلا مانند قیمت هر چیز دیگر مداخله می کنند. دلیل مداخله آنان در قیمت طلا ساده است. با پائین نگه داشتن قیمت طلا سعی در تقویت دلار دارند. با این کار آنان سعی دارند بر این باور دامن بزنند که دلار کماکان بهترین ذخیره ارزی جهان است در حالی که اینطور نیست.

قیمت طلا نشانگر میزان کنترل مناسب و یا غیر صحیح اقتصاد آمریکا و میزان تورم است. سعی در پائین نگه داشتن مصنوعی قیمت طلا در جهت خوشنود نمودن سیاستمداران آمریکا و با هزینه پرداخت کنندگان مالیت (مردم آمریکا) است.

گفتیم که بانک مرکزی آمریکا و فدرال رزرو می توانند در قیمت طلا به طور مصنوعی مداخله کنند ولی قدرت مداخله آنها رو به کاهش است. بانک های مرکزی غرب مجبور بوده اند برای جبران کسری بودجه مقادیر قابل توجهی از طلای موجود در خزانه های خود را به فروش برسانند. بعد از پایان جنگ جهانی دوم، حدود 68% طلای جهان در خزانه های بانک های مرکزی انبار بود. امروز این عدد در حدود 10% است.

با در دست داشتن مقدار کمتری طلا قدرت کنترل بانک های مرکزی کاهش یافته است و آنها دیگر قدرت سابق خود را برای اعمال کنترل روی قیمت طلا به تدریج در حال کاهش دیده اند.

هفت) قیمت طلا در دراز مدت افزایش خواهد یافت.

قیمت طلا از سال 2001 مجددا شروع به افزایش چشمگیر کرده است و هر چه کشورهای غرب بیشتر با مشکلات اقتصادی مواجه می شوند قیمت آن بالاتر هم خواهد رفت.چقدر بالاتر؟ هیچکس نمی توند جواب دقیق و 100% درستی به این سئوال بدهد زیرا در بازار مالی نیز همانند دنیای ذرات بنیادی در فیزیک اصل عدم قطعیت حاکم است.

یکی از صاحبنظران در مورد قیمت طلا در مصاحبه ای که در سال 2003 ثبت شده است قیمت طلا را در مدت 10 الی 12 سال رسیدن به 8000$ پیشبینی کرده بود. ایشان امروز می گویند: قبل از آنکه این قیمت را غیر قابل تصور بخوانید به ابن مطلب توجه کنید کالائی که در دهه 70 با یک دلار می توانستید بخرید در این دهه باید 10$ برای آن بپردازید و قیمت طلا از دهه 70 تا دهه 80 از از 35$ به 800$ رسید. من اعتقاد دارم که گذشته خود را تکرار می کند و با توجه به تورم 10 برابری که در مورد دلار اتفاق افتاده است، یک محاسبه ریاضی ساده رشد قیمت طلا در عرض چند سال آینده به 8000$ را کاملا محتمل به شما نشان خواهد داد.

لین احتمال که طلا حتی به چنین برابری برسد با توجه به تورم شدید در جهان و از ارزش افتادن دلار وجود دارد. هرگز قدرت بانک های مرکزی در کاهش ارزش یک ارز با چاپ اسکناس را دست کم نگیرید. به عبارت دیگر این طلا نیست که گران می شود. به نمودار بالا یکبار دیگر نگاه کنید. طلا همانقدر نفت می تواند بخرد که 60 سال پیش می توانست. این پول است که در حال از دست دادن ارزش خود است.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com


نوشته شده در یادداشت ثابت - دوشنبه 92/11/8ساعت 2:44 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

فلز با ارزش
همه ی ما نام فلزات مختلف را بارها و بارها شنیده ایم و در طول روز از آنها استفاده میکنیم. اما تصمیم داریم که در این مقاله بیشتر به ماهیت و حقایقی درمورد فلز بپردازیم. کلمه فلز (metal) از کلمه یونانی (metallon) که به معنی «معدن و فلز» است، گرفته شده است. نخستین فلزی که توسط انسان کشف شد طلای مطلق بود که در غارهای اسپانیا یافت شد و تاریخ آن بر می گردد به زمان پارینه سنگی (دوره دوم عصر حجر).

فن استخراج و ذوب فلزات
فن استخراج و ذوب فلزات به مطالعه فیزیکی و شیمیایی فلزات از جمله فلزات مرکب و ترکیب چند نوع فلز با هم می پردازد. از این علم در تجارت فلز و ساخت جواهر آلات استفاده می شود. عبارت «فلزکاری خارجی» به فنی گفته می شود که به خارج کردن و جداسازی ناخالصی فلزات از آنها می پردازد و آنها را به فرم خالص در می آورد.

این مبحث را میتوان از دیدگاه علوم مختلف بررسی کرد، مثلا در علم شیمی، فلز ماده است که اتمهای آن آماده از دست دادن الکترون و تشکیل یون های مثبت هستند و پیوندهای فلزی بین اتمهای فلزات و پیوندهای یونی با اتمهای غیر فلز به صورت یک کار شبکه ای و منظم با یون های مثبت و الکترون ها انجام می شود. فلزات به دو گروه تقسیم می شوند: «دارای ترکیبات آهن و یا بدون ترکیبات آهن»، فلزات آهن دار مثل فروم، و فلزات بدون آهن، فلزاتی هستند که با سایر فلزات ترکیب نمی شوند، مثل فلز قیمتی (طلا، نقره و ...)، فلزاتی که با فلزات با ارزش مثل مس ترکیب نمی شوند و فلزاتی که سختی کمتری دارند مثل آلومینیوم.

فلزات کمیاب
"فلز اصیل" یا "فلز کمیاب" فلزاتی هستند که سطح درخشنده ای دارند و خاصیت مجرایی و رسانایی بالایی نسبت به سایر فلزات دارند ولی واکنش شیمیایی زیادی ندارند و به دلیل کمیابی شان، از نظر اقتصادی ارزش بالایی دارند. این فلزات شامل طلا، نقره، و گروه پلاتین (شامل رودیوم ، ایریدیوم ، روتنیوم و ....) می باشند. این فلزات به خاطر میزان استحکام و عدم ترکیب با اکسیژن و زنگ زدگی فلزات کمیاب نامیده می شوند. این فلزات در طبیعت هم بسیار نادر هستند و به خاطر استحکامشان در جواهر سازی و ساخت سایر صنایع دستی کاربرد دارند.

ویژگی های فیزیکی فلزاتی مثل طلا و نقره:
تغییر پذیر: این فلزات بدون ترک خوردن و شکستن قابل خم شدن هستند.
نرم و قابل انعطاف (چکش خوری): این فلزات را می توان فشرده کرد، در درون قالب خاصی ریخت و یا با چکش به شکل مورد نظر در آورد.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com


نوشته شده در یادداشت ثابت - دوشنبه 92/11/8ساعت 1:27 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

این بار قصد داریم تا داستان به وجود آمده طلا را بازگو کرده و پرده از رمز و راز آن برداریم.
کشف چگونگی پیدایش طلا
تا به حال ستاره شناسان بر این باور بودند که همه طلای موجود بر روی زمین و در جهان از انفجارهای اَبَرستارگان باستانی به وجود آمده است. اما مدرک جدیدی این معادلات را بر هم زد.

متهم جدیدبرخورد دو ستاره نوترونیاست. این برخورد، یک درخشش کور کننده اما کوتاه مدت از فوران پرتوهای پرقدرت گاما (GRB) به همراه یک ابر گرد و غبار ستاره‌ای تولید می‌کند که حاوی مخلوطی از عناصر سنگین بوده که مقدار فراوانی از طلا هم جزو آنهاست.

ستاره‌شناسان با استفاده از ماهواره شکارچی پرتو گامای ناسا به نام سویفت، انفجاری فوق‌العاده پرانرژی را در فاصله تقریبی 9/3 میلیارد سال نوری از زمین شناسایی و آن را GRB 130603B نام نهادند.

طبق برآورد این گروه از ستاره‌شناسان، این مواد که جرمی برابر با حدود یک صدم جرم خورشید ما دارند؛ (بخشی از آن هم از جنس طلا است.) در نتیجه انفجار پرتو گاما به فضا پرتاب شده است.

ایدو برگر که نویسنده اصلی این مقاله جدید، و یک دانشمند اخترفیزیک در مرکز اخترفیزیک اسمیتسونیان دانشگاه هاروارد می باشد، با همکاری اعضای گروهش، تابش نور فرو سرخ حاصل از این انفجار را به مدت چندین روز تعقیب کردند تااینکه این نور از دیدرس خارج شد. چنین تابشی تنها می‌تواند توسط عناصر سنگین رادیو اکتیو تولید شده باشد، که در ستارگان نوترونی به وفور یافت می‌شوند.

به باور اعضای این گروه، این امر بیان‌گر این است که که فورانگرهای گاما (GRB) یکی از محصولات ادغام دو ستاره نوترونی هستند. با توجه به این که طلای حاصل از فقط یک GRB به تنهایی چندین برابر جرم ماه است؛ (خود ماه 81 برابر از زمین کم‌جرم‌تر می باشد.) و از آنجا که گمان می‌رود، تعداد بسیار زیادی از انفجارهایی از این دست از زمان مهبانگ (که حدود 13.8 میلیارد سال پیش اتفاق افتاده است) تا کنون رخ داده باشند، برگر و همکارانش ادعا می‌کنند که برخوردهای ستاره‌های نوترونی کارخانه‌های اصلی تولید طلا در گیتی هستند.

این امکان می رود که مقدار طلایی که در جریان ادغام دو ستاره نوترونی تولید و به بیرون پرتاب شده است، شاید تا 10 برابر جرم ماه باشد. برای آن‌که به بزرگی این مقدار پی ببرید، جالب است بدانید تمام ذخایر طلایی که بشر در طول صدهاهزار سال گذشته روی زمین استخراج کرده، اندکی بیش از 8 هزار مترمکعب حجم دارد که در مکعبی به اضلاع 20 متر جای می‌گیرد! قطر ماه حدود 3750 کیلومتر است.

به گفته برگر، با نرخ‌های امروز بازار، ارزش این مقدار طلا، برابر با 10 میلیارد میلیارد میلیارد دلار است، که معادل با یک رقم 1 و 28 صفر در پشت آن می باشد.برخلاف اَبَرستارگان، که در آنها از نابودی یک تک ستاره، عناصر سبک‌تر همانند کربن و آهن ایجاد می‌شوند، جی‌آر‌بی‌ها عظیم‌ترین رخدادهای کیهانی دنیا هستند و قدرت کافی را هم برای تولید فلزات باارزش دارند.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com


نوشته شده در یادداشت ثابت - دوشنبه 92/11/8ساعت 11:22 صبح توسط مقدم نظرات ( ) |

گر بخواهیم درمورد ترکیبات رنگی فلزات صحبت کنیم دانستن اینکه طلا، سزیم و مس تنها فلزاتی هستند که با رنگ طبیعی غیر از خاکستری و سفید، وجود دارند، خالی از لطف نیست.

طلا که در ساخت جواهرآلات استفاده و با عیار سنجیده می شود، هر چه عیار آن بالاتر، ارزش و درجه خلوصش بیشتر خواهد بود.

طلای خالص 24 عیار زرد می باشد. طلای خالص برای ساخت جواهرآلات بیش از اندازه نرم است و به همین دلیل در وزن های کم مثل 20 قیراط، 18 قیراط، 14 قیراط فروخته می شود.
• 24 عیار: طلای 100% خالص
• 18عیار: 75% طلا به اضافه سنگ های معدنی دیگر
• 14 عیار: 3/58 % طلا به اضافه سنگ های معدنی دیگر
هر چه که میزان عیار طلا کمتر باشد مقدار مس و نقره ای که با طلا ترکیب شده، بیشتر است.

اغلب برای رقیق کردن طلای 24 عیار از مس استفاده می شود تا نقره.صفت «طلایی» برای شیء ای به کار می رود که از طلا ساخته شده باشد. طلا در مواجه با بسیاری از مواد شیمیایی از خود واکنش نشان نمی دهد، ولی ممکن است تحت تاثیر برخی از خورنده های رنگ، مثل کلرین و فلورین قرار گیرد.

طلا در اسید نیتریک که میزان خلوص طلا را مشخص می کند، قابل حل نمی باشد؛ زیرا اسید نیتریک می تواند نقره و یا سایر فلزات پایه ای را در خود حل نماید. طلا بدون اینکه بشکند، قابل انعطاف است و همین ویژگی آن باعث می شود که طلای 24 عیار برای ساخت برخی جواهرات نامناسب باشد. کار کردن با طلا و یا حرارت دادن و سرد کردن آن کار دشواری است.

با این وجود، این نکته مطرح می شود که روی کدام فلز می شود زیاد کار کرد که به راحتی قابل شکستن نباشد. برای اتصال بخش های مختلف جواهرآلاتی که از طلا ساخته می شود، آن را لحیم می دهند.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com


نوشته شده در یادداشت ثابت - دوشنبه 92/11/8ساعت 10:52 صبح توسط مقدم نظرات ( ) |

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت