سفارش تبلیغ
صبا ویژن






مجموعه تولیدی دکور و جعبه جواهر تهران

از آنجائیکه کشور ایـران از لـحاظ جغرافیایی بر روی کمربند معدنی جهان قـرار دارد و از ذخائــر عظیم فلـزات وکانی های با ارزش برخــوردار است. بنابر این از نقـطه نظر تاریــخی همین موضوع موجبـات گسترش دانش وصنعت فلز کاری از ایـــران به سایــر منــاطق جهــان رافراهم ساخته ، بطوری کــه ساکنین مصر، بابل، هندوجیحون باتمام پیشرفتهایی که در عصر خود داشتند نتوانستند در این زمینه بر ایرانیان پیشی بگیرند. صنعت طلا و جواهر و ساخت وتولید زیور آلات و مصنوعات فلزات قیمتی ایـران در این رابطه سرآمد کشورهای جهان است .آثار هنری بسیار ارزشمند وگرانبها ئی که امروزه مــوزه های معتبر داخلی وخارجی ومجموعه های خصوصی کلکسیونر های معروف دنیا رادر سراسر جهان کلکسیونر های معروف دنیا رادر سراسر جهان زینت بخشیده است بیانگر این حقیقت میباشد که طلا و جواهرسازان ایرانی در ادوار مختلف تاریخی چه پیش از اسلام و چه بعد از آن در ساختن اشیاء، تزئینی وزیور آلات گرانبها از مهارت خارق الـعاده ای برخوردار بوده اند وامروزه هر بیننده ای که آنها در موزه های معروف بین المللی مشاهده مینماید خلاقیت وتوانمندی حیرت برانگیزسازندگان ایرانی این اشیاء راتحسین می کند. مجسمه مشــهور بز بالـدار جام طلای افسـانه زندگی ، جام طلای مارلیک ودهها اثر تاریخی دیگر اصیل ترین اسناد تـاریخ فرهنگی وهنری صنعتگران ایرانی در گذر گاه زمان وکارنامه درخشان پیشینیان ما بشمار میروند.
همـچنین باید اشاره کرد که در دوره هخــامنشیان برای اولین بار در جهان سکه طلا توسط داریــوش کبیر در ایــران ضرب گردید که به آن داریــک گفته میشود.در عصر ساسانیان نیز مصرف طـلا در ایــران فراوان بود.براساس نوشته های مورخین سرشناسی نظیر ویل دورانت،گیرشمن ،شاردن ودیگران در ادوار مختلف تاریخی فعـالیتهای تولیدی وب ـازرگانی مصنوعات طلا و جـواهـر و سنگــها ومــواد طــبیعی قیمتی رونق فـراوانی داشته است وطبقه اشراف وثروتمندان جامعـه عموما از وسـایل واشیاء زینتی گرانبهائی که از طلا وجواهرات ساخته شده بود استفاده میکردند. ازشکوه وعظمت دست ساخته های هنری ایـرانیان در روزگاران هخــامنشی وساسانی هرچه گفته شود کم است .پادشاهان این سلسله نظـیر هرمز اول ،خسرو دوم چنان بـه ساخت زیور آلات اشرافی وبویژه تاج وتخت پادشاهی توجه داشتند که حیرت مـورخین را برانگیختـه است. تئوفیلاکتوس مورخ بیزانسی وثعالبی مورخ عرب در وصف تاج وتخت پادشاهان مذکور مـطالبی نگاشته اند واعتراف کرده اند که طلا وجواهر سازان ایــرانی در عصر خود همواره شـهره آفــاق بـوده اند. 
با گام نهادن به قرن بیستم صنعت طلا جــواهر سازی ایران وارد عصــر جدیدی شد. زیرا به تدریج لباسهای ایـــرانیان از حالت سنتی گذشته خــارج گردید ودر اثر افزایش رفت وآمـد های مردم ایـران بویژه با اروپائیان تاحدود زیادی صنعت طلا وجواهر سازی هم تحــت تاثیر قرار گرفت وسبک های جـدیدی در تولیـــد مصنوعات مردم پسند بـــکار گرفته شد .البته در تاریخ ایــــران پس از استقرار سـلسله پهلوی نیز تزئینات شــاهی نــظیر تاج جدید چــوگان جدید وجامه های جدید وغیره ساخته شد که هم اکنون در موزه جواهــرات بانــک مرکزی نگهداری میشود.به هر صورت تاریخ طــلا وجــواهرات ایــران سر شار از غرور وافتخارات فراوان برای سازندگان وهنــرمندان این صنف وصـــنعت است ونشـان میدهد که همواره در طول تاریخ این کشور طلا وجواهرسازان هنرمند ایــــرانی باخلق آفرینش های بی نظیر وبی همتــا توانسته اند توجه جـــهانیان رابه خود جلب کنند وشاهـــکار های هنری آنــان همیشه خواهد توانست در سطح بین المللی مــطرح باشد وکارنامه این صنعت وهـــنر اصیل ایــرانی در خشان تر .از گذشته باقی بماند 
طلا( از واژه سانسکریت Jval ؛ آنگلوساکسون gold ؛ لاتین aurum که همگی به معنی« طلا» هستند) را از دوران باستان شناخته و به ارزش بالای آن پی بردند.
زمان زیادی است که طلا یکی از گراقیمت ترین فلزات به حساب آمده و قیمت آن در تاریخ معیاربسیاری از پولهای رایج می باشد( تحت عنوان پایه طلا شناخته می شود).از طلا بعنوان نمادی برای پاکی،ارزش،سلطنت و مخصوصا" نقشهایی که ترکیبی از این ویژگیها است استفاده می شود
در طول تاریخ از طلا برای پشتیبانی پول و در سیستمی تحت عنوان پایه طلا استفاده می شد که در این سیستم یک واحد از پول رایج معادل مقدار معینی طلا بود.
گاهی اوقات مالکیت طلا به خاطر نقشی که بعنوان پشتوانه پول دارد محدود ویا ممنوع می شود
چون طلا مدت زمان بسیار طولانی ارزش خود را حفظ کرده است ، بعنوان یک سرمایه گذاری مشهود اغلب به صورت بخشی از یک سهام نگهداری می شود. چون طلا ارزش خود را حتی هنگامیکه پول بی پشتوانه بی ارزش می شود حفظ می کند،بنابراین مخصوصا" در زمان ناتوانی یا تورم شدید مورد نیاز می گردد. اگرچه طلا در صنعت و هنر بسیار مهم است ، این عنصر وضعیت منحصر به فردی نسبت به تمامی کالاها دارد و آن حفظ ارزش خود در دراز مدت می باشد. 
طلا از گذشته‌های بسیار دور، به ‌دلیل جلای زیبا، مقاومت بالا در مقابل اکسیداسیون و دیگر عوامل شیمیایی، شکل‌پذیری خوب و کمیابی، در طول تاریخ مورد توجه بشر بوده و دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد. طلا به عنوان مهمترین استاندارد پولی جهان مطرح بوده و بیشترین مورد مصرف آن در ساخت سکه و شمش طلا به عنوان ذخایر پولی بین‌المللی است. این فلز به علت زیبایی و مقاومت، به صورت زیورآلات و کارهای هنری نیز استفاده می‌شود. این فلز همچنین در ساخت لوازم الکترونیکی دقیق مورد استفاده است به‌طوریکه در آینده رده اول مصرف طلا را به خود اختصاص خواهد داد. 
فلز طلا به عنوان یک سرمایه ملی و پشتوانه اقتصادی کشور مطرح می‌باشد
Gold(طلا) از اسم گوتیک Gult گرفته‌ شده‌است. این فلز از قدیمی‌ترین فلزات شناخته ‌شده است که مورد استفاده قرارگرفته است، زیرا به سادگی شکل‌پذیر می‌باشد. هندی‌ها اولین بار در کتاب مقدسشان(4000 سال قبل از میلاد مسیح) به طلا اشاره کرده‌اند. قدیمی‌ترین معدن طلا(4000 سال قبل از میلاد مسیح) در بین‌النهرین، در خاورمیانه و مربوط به سومریان بوده‌است. یافته‌ها نشان می‌دهد بین سال‌های2654 تا 2685 قبل از میلاد در آبیدوس(Abydos) و نگده(Nagada) مصر، زرگری مرسوم بوده‌است. این زمان به پیش از تاریخ استفاده از نقره برمی‌گردد. در این زمان استفاده از طلا در جواهرسازی و تزئینات، بجز برای فرعونیان، خانواده آن‌ها، کاهنین و مقامات بلند پایه ممنوع بود. براساس اطلاعات محلی در مصر، طلا برای اولین بار در نیل آبی و معادن خاص گزارش شده که به سال 2200 قبل از میلاد برمی‌گردد(O.Medenbach,H.Wilk1986). 
در یونان باستان سکه‌های طلا در سده‌های هفتم و هشتم پیش از میلاد رایج بوده است و در ارمنستان استفاده از سکه‌های طلا در سده اول پیش از میلاد شروع شد.
در زبان پارسی باستان کلمه "زرنه" و در زبان پهلوی کلمه "زر" معرف طلا بود. ایرانیان از حروف A.U.R به عنوان نشانه طلا استفاده می‌کردند که از کلمه لاتین Aurum به معنی طلوع گرفته شده است. اسلاوها، ژرمن‌ها و فنلاندی‌ها از حروف G.Z.O.L به‌عنوان نشانه طلا استفاده می‌کردند. روس‌ها کلمه Zoloto را برای این منظور به ‌کار می‌بردند. در علم کیمیاگری، خورشید نشانه طلا بود و در علم شیمی Au معرف طلا می‌باشد
طلا فلزی گرانبها است که در زبان های فارسی به زر، فرانسه به OR ، انگلیسی به GOLD ، آلمانی به GOLD ، ایتالیایی به ORO و عربی به ذهب معروف است.زر از جمله فلزاتی است که از زمان های باستان مورد استفاده ی بشر قرار گرفته است.
باستان شناسان عقیده دارند که در ایران طلا از هزاره ی سوم قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفته و از آن اشیاء زینتی درست می کرده اند.قسمتی ازاین اشیاء در حفریات باستان شناسی به دست آمده است.
در ایران معادن طلا و نقره هم یافت می شود که در قدیم در آنها کار می کرده اند. شاه عباس هم خواست آنها را استخراج کند اما چون خرجش بیشتر از دخلش بود از آن منصرف شد.
- اولین سابقه زری سکه ی طلا:
در دوره ی هخامنشی تولید طلا در داخل کشور و همچنین واردات طلا به ایران افزایش یافته است و در این دوره سکه ی طلا برای اولین بار در جهان ضرب شد. نام این سکه که در 516 قبل از میلاد ضرب گردید، داریک بود. تا آن دوره در دنیای آن روز هنوز سکه های طلا ضرب نشده بود. سکه های رایج از مس، مفرغ و نقره بود و پس از داریوش در کشورهای دیگر هم سکه ی طلا ضرب شده . در رم در سال 225 قبل از میلاد.
در دوران ساسانی طلا در ایران فراوان بوده به طوری که ظروف و دیگر اشیاء طبقه ی مرفه همه از طلا یا نقره ساخته می شده و این وضع پس از حمله ی اعراب به ایران ادامه داشته است.


نوشته شده در دوشنبه 92/2/9ساعت 5:17 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

طلای‌ خالص به ‌رنگ زرد پررنگ است و با افزودن‌ آلیاژهای طلای خالص می‌توانیمبه طلا با رنگ‌های زرد، قرمز، زرد‌ کم‌رنگ، سبز و حتی سفید دست‌ یابیم که البته نحوه ترکیب آلیاژ‌ها و میزان هر یک از آن‌ها بر نوع رنگ موثراست و این امکان وجود دارد که جواهراتی از طلا در رنگ‌هایی مانند: ارغوانی، آبی و سیاه نیز عرضه‌ شود.
حال چگونه چنین عملی میسر خواهد بود؟ 
در پاسخ باید گفت که کاربرد یک یا دو تکنیک، ما را درانجام این امر یاری می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان ساخت ترکیبات خاص از طلا (ترکیبات اینترمتالیک) و همچنین روکش مسطح را نام‌ برد که به آن‌ها رنگ‌های جذابی را ارائه‌ می‌کند. اما استفاده از این‌گونه تکنیک‌هامی‌تواند تاثیر‌های نامطلوبی بر آلیاژهای ترکیب شده با طلای خالص نیز داشته باشد.
رنگ‌های حاصل از ترکیب اینترمتالیک:
الف) طلای بنفش
هنگامی‌که طلا و آلومینیوم به نسبت ثابتی با یکدیگر ترکیب شوند، ترکیبی بافرمول شیمیایی 2AUAL به‌وجود می‌آید که به معنی یک اتم طلا در مقابل دو اتم آلومینیوم است. تحت تاثیر این ترکیب، رنگ جذاب ارغوانی خواهیم داشت. در واقع 79 درصد ترکیب فوق طلا است که 18 عیار ارزیابی می‌شود.
ترکیب فوق و رنگ ارغوانی آن ماهیت استثنایی ندارد و بسیار شکننده محسوب می‌شود، به طوری‌که کار با آن از طریق شیوه‌های مرسوم دشوار است و اگر فردی بخواهد قطعه‌ای از طلای ارغوانی را چکش‌کاری کند ممکن است باعث خرد شدن آن شود.
ذوب طلا و آلومینیوم برای ساختن طلای ارغوانی کار آسانی نیست و نیاز به تجهیزات ذوب در حالت خلا دارد. با این وجود می‌توان قطعاتی از این نوع طلا را قالب‌ بندی کرد. نقطه ذوب طلای مورد نظر 16 درجه سانتی‌گراد است که بالاتر از نقطه ذوب طلا و آلومینیوم به‌نظر می‌رسد. زیرا ترکیب آن از استحکام بیشتری برخوردار است.
رنگ ارغوانی در ترکیبی که آلومینیوم آن 15 درصد است، حفظ می‌شود. اما چنین آلیاژهایی طی دو مرحله که شامل: استفاده از ترکیب ارغوانی و تاحدودی محلول غنی از آلومینیوم است، شکل می‌گیرند. از این رو شکنندگی کمتری دارند و رنگ‌شان کم‌رنگ‌تر به‌نظر می‌رسد. قطعه‌های قالب‌گیری شده توسط ماشین شکل‌گرفته و یا تراش داده‌ می‌شوند و به ‌این ترتیب سنگ‌های طبیعی یا مصنوعی روی جواهرات نصب‌ می‌شوند.
روش ساختن دیگر جواهرات به‌ وسیله طلای ارغوانی به این‌گونه است که رسوب دو فلز طلا و  آلومینیوم به ‌نسبت معین و مناسب (از نظر فیزیکی) بخار داده شود (PVD ) تا طلای خالص به وجود آید. اقدام مذکور را می‌توان به کمک تعدادی از تکنیک‌های PVD از جمله "اسپارتونیگ" انجام داد. جواهری که از این طریق ساخته می‌شود جنبه تجاری خواهد داشت.
روش متالوژی پودر نیز شیوه کاربردی دیگری محسوب می‌شود که بر اساس آن هفت الی 30 درصد پودر کبالت، نیکل یا پالادیوم به پودر طلا و آلومینیوم افزوده شده و سپس پرس می‌شود. لازم به ‌ذکراست‌که آلیاژهای مزبور، رنگ‌ زیبای ‌ارغوانی را ساخته و همچنین کار با آن رضایت‌بخش است. آلیاژ‌های تزیینی طلای ارغوانی مرکب از 70 الی 85 درصد طلاهستند و بقیه آن را آلومینیوم تشکیل می‌دهد و از طریق ذوب شمش در خلاساخته می‌شود نیز، موردنظر قرار گرفته‌اند که تحت این شرایط و با استفاده از نیروی گریز از مرکز به صورت اتم درآمده و پودر حاصل از ترکیب قالب‌بندی می‌شود و تحت پرس و فشار الکتریکی قرار می‌گیرد. سطوح ناتمام را می‌توان با ترکیب طلای خالص، نقره، پلاتینیوم و یا دیگر آلیاژها مستحکم کرد.
سیم‌های طلای ارغوانی با ترکیب سیم‌های آلومینیوم دارای روکش طلا و یا سیم‌های طلای حاوی روکش آلومینیوم، ساخته می‌شوند و پس از آن تحت درجه حرارت  700 - 450 درجه سانتی‌گراد در محیطی که به‌طور تقریبی هوا وجود ندارد، قرار می‌گیرد.
به این طریق سیم طلای ارغوانی محکم و قابل انعطاف می‌شود. همچنین به کمک این شیوه با قرار دادن لایه‌ای از آلومینیوم روی سطح و حرارت دادن آن می‌توان ترکیبی ارغوانی به دست آورد. ریختن پودر گرم طلا و آلومینیوم‌ بر رویلایه‌های زیرین فلز نیز در ایجاد پوشش ارغوانی رنگ موثر است.
طلای آبی
ترکیب اینترمتالیک طلا و ایدیوم، رنگ آبی شفافی را به ‌وجود می‌آورد. دیگر ترکیبات مانند طلای ارغوانی دو مرحله‌ای بوده و تا حدودی از استحکام و انعطاف برخوردار است. تکنیک‌های تولید همچنین با روش‌های کاربردی طلای ارغوانی هماهنگی دارند.
طلای سیاه
طلای سیاه، خاکستری و قهوه‌ای روش‌های مختلفی برای دستیابی به رنگ‌های فوق هستند.
سه تکنیک مطرح شده برای دستیابی به طلای سیاه:
-  وضعیت الکترود برای مثال رودیومسیاه‌رنگ یا روتینیوم
 - ماهیت شیمیایی بخار کربن حاوی پلاسما
 - اکسیداسیون طلای عیار حاوی کبالت یا کرومیوم


نوشته شده در دوشنبه 92/2/9ساعت 5:15 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

- در ریژه‌های افقی و روباز، وجود نیروی جاذبه زمین و انجماد سریع تر قسمت‌هایی از ماده مذاب که زودتر داخل قالب تخلیه می‌شود، در قسمت بالایش مشیک فرورفتگی ایجاد می‌کند.
- اگر فرورفتگی و گودی بالای شمش محسوس و مقدار آن زیاد باشد، بایستی آن را صاف و یکنواخت کرد.
- اگر مقدار فرورفتگی و گودی سطح بالای شمش زیاد باشد و صاف هم نشده باشد، نوردکاری آن دچار مشکل می‌شود.
- هرگاه رنگ سرخ شمش مذابی که در ریژه ریخته شده از بین برود و فلز به رنگ طبیعی خود برگردد و همچنین متوجه شویم که همه جای شمش در ریژه منجمدشده، باید شمش را از ریژه تخلیه کنیم.
- هرگاه قبل از اینکه شمش مذاب به‌طور کامل منجمد شود آن را از ریژه بیرون آورد هو اگر در نتیجه این عمل قسمتی از فلز مذاب داخل شمش بیرون بریزد و شمشبه فرم توخالی تبدیل شود در این صورت در اصطلاح فنی به شمش ، شمش نشت کرده می‌گویند.
- برای این که سطح شمش ترک برندارد، در بعضی کشورها ریژه را پس از شمش‌ریزی درزیر ماده نسوزی مدفون می‌کنند تا عمل سرد شدن آن به‌طور تدریجی صورت گیرد.
- درصورتیکه ذوب مستقیم و سریع فلزاتی مثل طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم مورد نظر جواهرساز باشد، انجام عمل اشتعال گاز سوختنی با کمک گاز اکسیژن صورت می‌گیرد.
- وارد شدن گاز اکسیژن در فرآیند اشتعال گاز سوختنی در شعله مشعل، دمای حاصله را تا 2204درجه سانتی‌گراد بالا خواهد برد.
- ذوب حدود 150 گرم طلا یا نقره توسط مشعل اکسیژن و گاز سوختنی به روش مستقیم کمتر از 2دقیقه وقت لازم دارد.
- برای جلوگیری از ایجاد شوک حرارتی شدید و ناگهانی در فلزات قیمتی در هنگام وارد کردن آنها به کوره های ذوب از قبل فلزات مورد نظر را با شعله مشعل پیش گرم می کنند.


نوشته شده در دوشنبه 92/2/9ساعت 5:14 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

کدام شی براق و سنگین‌ وزن بوده، طبیعتی سرد داشته و از سرعت فوق‌العاده‌ای حدود 17/600mph برخوردار است (هنگامی‌که در یک سفینه فضایی به‌کار‌ می‌رود؟)
طلا بار دیگر جذابیت ویژه‌ای یافته‌است و قیمت آن در سال کنونی معادل 500دلار ارزیابی می‌شود. فلزی که به‌طور ذاتی پرجاذبه و محسورکننده است و شما می‌توانید آن را به نمایش گذاشته و یا پنهان نگاه‌ دارید. در سطح قیمت‌های فعلی طلا جنبه تزیینی یافته و یا گنجینه گرانبهایی محسوب می‌شود.
از دیدگاه برخی از افراد، طلا ذخیره‌ای برای آینده به‌شمار می‌آید و بیانگر ثروت است و اغلب مخالفت با دولت‌ها و پول‌های چاپ‌شده توسط آنان ازطریق این حربه میسر است. از نظر عده‌ای دیگر استخراج بیشتر طلا از زمین بر اساس جدیدترین تکنیک‌های حفاری به محیط‌ زیست لطمه وارد می‌سازد.
اقتصاددانان بر سر سودمندبودن و تاثیرات آن بر سیاست به بحث می‌پردازند. از دید خودشان بیانیه طلا ضامن آزادی است و از نظر افراد بدبین کالایی است که می‌تواند خطرناک به‌شمار آید. از آنجا که انتخاب آن می‌تواند مانور دولت را محدود سازد از دو ویژگی مثبت و منفی بهره‌مند است. طلا همچنین بازتابی از تفاوت‌های ایدئولوژیکی محسوب می‌شود.
هم‌اکنون بخش اعظم طلای جهان درروی زمین یافت می‌شود که معادل 000/130 تن فرض شده‌است. مقادیر عظیمی از این فلز در اختیار بخش‌های خصوصی است (که 80 درصد آن به‌صورت جواهرآلات و 20درصد به صورت شمش و سکه موجود است). بقیه فلزموردنظر نیز در اختیار بانک‌های مرکزی دنیا است که میزان آن بهمرورکاسته می‌شود.
جاودانگی طلا
تاریخچه طلا همانندپول از قدمت بسیاری برخوردار است. این فلز به علت خصوصیاتی همچون قابلیت حمل و نقل، دوام، قابل تشخیص و تقسیم‌پذیری و همچنین ماهیت وحدت‌بخش نسبی خود در دوران ماقبل تاریخ نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده‌است و از آنجاکه به‌عنوان یک عنصر شیمیایی نمی‌توان آنرا تولیدکرد، تبدیل به فلز کمیابی شده‌است. چنین خصوصیاتی سبب شده‌است تا فراتر از ارزش ذاتی، ارزمند تلقی شود و در نهایت به‌عنوان اساس پولی جهان پذیرفته‌شود.
استاندارد طلا در قرن 19 و 20 تا وقوع جنگ جهانی در امر اصلاح عدم موازنه تجاری و رفع تورم سلطه یافت تا اینکه وقوع رکودی عظیم، شرایط حاکم را تغییرداد. تحت حاکمیت سیستم مزبور پشتوانه پول‌های کاغذی ذخایر طلا بودند و براساس آن اسکناس‌ها و سکه‌ها برحسب تقاضا مورد مبادله قرارمی‌گرفتند.
در ایالات‌متحده تنها دلار قابل تبدیل بود، تااینکه در سال 1971 جنگ ویتنام و استمرار کسری بودجه تغییری در این مکانیزم به‌وجودآورد. از آن زمان به بعد اسکناس اهمیت یافت و تحت تاثیر کاهش نقش طلا به‌علت گرایش دولت‌ها به پول، فلز موردنظر ارزش اولیه خود را از دست داد.
بااین‌وجود در دورانترقی و افول اقتصادی، طلا به علت ماهیت بادوام و فسادناپذیری خود باردیگر تبدیل به پناهگاه امنی شد.
پس از دوران تورمتوام با رکود در سال 1970، در سال 1980 قیمت طلا به 850دلار رسید. دراین ‌رابطه انقلاب اسلامی ایران و حمله به افغانستان بی‌تاثیر نبودند. بااین‌وجود در سال 1990 همزمان با رشد اقتصادی و کاهشتورم،از قیمت آن کاسته‌شد و سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌ها سودآورتر به‌نظرمی‌رسید. بانک‌های مرکزی اروپا با پیروی از ایالات‌متحده و بخش ذخایر پولی بین‌المللی سهم مهمی از طلای خود را برای رسیدن به این مقصود اختصاص دادند. دلار آمریکا به حمایت از عملکردهای اقتصادی و تایید موقعیت آمریکا به عنوان یک ابرقدرت تبدیل به استاندارد ذخیره جهانی شد، به‌طوریکه دیگر بانک‌های مرکزی در مقیاسی وسیع دلارها را جمع‌آوری کرده و دوباره آنها را در ایالات‌متحده سرمایه‌گذاری می‌کردند.
درچنین شرایطی امکانحاکمیت "یورو" نیز می‌رفت اما از آنجا که اروپا نتوانست وحدت سیاسی و قدرت اقتصادی لازم را به نمایش بگذارد تحقق خواسته مذکورمیسرنشد. "ین" ژاپن نیز سرنوشتی مشابه با یورو داشت زیراایالات‌متحده با برخورداری از امتیازات ویژه حساب‌های خود را با شرکاء با دلار تسویه می‌کرد. گرایش آمریکا به رشد سریع، مصرف و رویارویی با کاهش فزایندهبودجه با جریاناتی که در دیگر مراکز حاکم بود متفاوت به‌نظر می‌رسید.در هرحال وابستگی متقابل به کشورهای اروپایی و آسیایی که حیات آنها بهتجارت و بازارهای سرمایه آمریکا وابسته بود سبب تداوم این وضعیت شده‌است.
در شرایطی که آمریکاقادر بود تا تحریم‌های مالی خود را به اجرا گذارد، دیگر کشورهاازچنین توان و قدرتی برخوردار نبودند و جرات ارزیابی مجدد پولخودرا نداشتند. تفاوت چشمگیر میان موقعی که بدهکار و بستانکار به میزانهشداردهنده‌ایرسیده‌است و عدم موازنه اقتصادی بیش از حدتصور واقعیت یافته‌است.
در چنین اوضاعی، کلسیستم از نظر اقتصادی و مالی درخطراست. بیان تصاعدی ارقام به‌دست‌آمده در قالب صدها تریلیون دلار، سناریوی وحشتناک‌تری را پیش رو ترسیم می‌کندکه گریز از آن به منزله رویارویی با تورم بسیار بالایی است. تعجبی ندارد که با توجه به سابقه تنش‌های سیاسی در سطح جهانی تحت تاثیر جنگ آمریکا با تروریسم، کاربرد طلا باردیگر رواج یافته‌است.
نقش طلا به عنوان یک بازیگر
همانطور که"اسکارت وورتز" Eckart Woertz مولف مقاله علمی برای بخش تحقیقات گلف Gulf در دوبی در اوایل سال متذکر شده‌است. هنگامی که چهارچوب‌های سازمانی و تعهدات ناشی از قرارداد (به‌علت جنگ یا بحران اقتصادی) نظم اولیه‌اش را از دست‌ می‌دهد و به اجرا درنمی‌آید، طلا نقدینگی و قدرت خرید خود را حفظ می‌کند.
ارزش این فلز در طی دهه‌ها و قرن‌ها محفوظ مانده‌است در حالی‌که دیگر دارایی‌ها از جمله اوراق قرضه پول، سهام، از این جهت قابل قیاس با آن نیست. طلا همچنین در مقایسه با دیگر دارایی‌ها آسیب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد و اکثر اوقات حامی سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود به‌ طوریکه در دوران پر مشقت اقتصادی نقش حمایتی آن بیش از پیش آشکار می‌شود.
نقش طلا در مقابله با کاهش ارزش پول از نظر سنتی برقدرت پیش‌بینی تورم توسط آن تاکید می‌ورزد (و همچنین نرخ‌های سود). به‌طور تقریبی در 50 سال گذشته بیانگر 70درصد ضریب همبستگی با تغییراتی است که در سود حاصل ازاوراق خزانه آمریکا به‌وقوع پیوسته است. هرچقدر کشفیات کمتر صورت می‌گیرد،نقش آن به‌عنوان عامل اندازه گیری بیشتر اهمیت می‌یابد.


نوشته شده در دوشنبه 92/2/9ساعت 5:12 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

 

طلا از گذشته‌های بسیار دور، به ‌دلیل جلای زیبا، مقاومت بالا در مقابل اکسیداسیون و دیگر عوامل شیمیایی، شکل‌پذیری خوب و کمیابی، در طول تاریخ مورد توجه بشر بوده و دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد.
طلا به عنوان مهمترین استاندارد پولی جهان مطرح بوده و بیشترین مورد مصرف آن در ساخت سکه و شمش طلا به عنوان ذخایر پولی بین‌المللی است. 
این فلز به علت زیبایی و مقاومت، به صورت زیورآلات و کارهای هنری نیز استفاده می‌شود. 
این فلز همچنین درساخت لوازم الکترونیکی دقیق مورد استفاده است به‌طوریکه در آینده رده اول مصرف طلا را به خود اختصاص خواهد داد. 
 فلز طلا به عنوان یک سرمایه ملی و پشتوانه اقتصادی کشور مطرح می‌باشد، بنابراین اطلاع رسانی در مورد آمار قیمت، تولید، ذخیره و ...این فلز گران‌بها در ایران در مقایسه با دیگر کشورها برای برنامه‌ریزی بهتر در جهت استخراج و استفاده از آن مفید و حتی ضروری می‌باشد.
طلا از اسمگوتیک Gult گرفته‌ شده‌است. 
این فلز از قدیمی‌ترین فلزات شناخته ‌شده است که مورد استفاده قرارگرفته است، زیرا به سادگی شکل‌پذیر می‌باشد. هندی‌ها اولین بار در کتاب مقدسشان (4000 سال قبل از میلاد مسیح) به طلا اشاره کرده‌اند.
قدیمی‌ترین معدن طلا (4000 سال قبل از میلاد مسیح) در بین‌النهرین، در خاورمیانه و مربوط به سومریان بوده‌است.
یافته‌ها نشان می‌دهد بین سال‌های 2654 تا 2685 قبل از میلاد در آبیدوس (Abydos) و نگده (Nagada) مصر،زرگری مرسوم بوده‌است. 
این زمان به پیش از تاریخ استفاده از نقره برمی‌گردد. 
در این زمان استفاده از طلا در جواهرسازی و تزئینات، بجز برای فرعونیان،خانواده آن‌ها، کاهنین و مقامات بلند پایه ممنوع بود. 
براساس اطلاعات محلی در مصر، طلا برای اولین بار در نیل آبی و معادن خاص گزارش شده که به سال 2200 قبل از میلاد برمی‌گردد (O.Medenbach,H.Wilk1986).
گنجینه‌های فوق‌العاده یافت شده در مقبره فرعون توتانخامون (TutanKhamun) که در سال1350 قبل از میلاد مسیح دفن شده، شاهدی بر استانداردهای بالای زرگری در مصر است.
تابوت او شامل 110 کیلوگرم طلای ناب است که چهره وی برروی آن با دست کنده‌کاری و تزئین شده است.
صدها سال بعد در تمدن اینکاها (Incas)، طلا ارتباط تنگاتنگی با پرستش خدا داشت؛ چنانکه معبدی برای خورشید، بنام کوری‌کانچا (Coricancha) در کوزکو (Cuzco) بنانهاده شد که پایتخت اینکاها در قرن14 شد.
سقف کاه‌گلی آن دارای رشته‌هایی از طلا و روی آن سرشار از تزئینات و سریر زرین بود (O.Medenbach,H.Wilk1986). دریونان باستان سکه‌های طلا در سده‌های هفتم و هشتم پیش از میلاد رایج بوده است و در ارمنستان استفاده از سکه‌های طلا در سده اول پیش از میلاد شروع شد.

 


نوشته شده در دوشنبه 92/2/9ساعت 5:10 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

<      1   2   3      >


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت