سفارش تبلیغ
صبا ویژن






مجموعه تولیدی دکور و جعبه جواهر تهران

 

ابتدا به شکل مورد نظر که از جنس موم ریخته‌گری شده است چند عدد سیم  مسی نازک جهت ایجاد جریان وصل می‌شود. سپس قطعه موم را به رنگ‌های عادی از جنس نقره، آغشته می‌کنیم تا هادی جریان برق شود. لازم به یادآوری است که مجموعه مدل‌های مومی و غیره بایستی با دقت جا به جا شوند. سپس قطعه در وانسولفات مس به‌وسیله یک لایه نازک مس به مدت 15 دقیقه آبکاری می‌کنیم که ابن عمل مانع حل شدن لایه نقره روی موم در وان سیانوری با‌ آمپر کم می‌شود.

پس از عمل فوق قطعه شستشو شده و در وان اصلی یعنی نقره سیانوری با آمپر بین 1614-1076 بر متر مربع الکتروفوم می‌شود. این دانسیته جریان از میزان آمپری که در آبکاری‌های معمولی استفاده می‌شود زیادتر است. ولی وان نیز غلظت بالایی دارد. اغلب پروفسور Lechtzin و دانشجویانش در سطح کار، ناصافی هایی گره مانند مشاهده می کردند که گاهی قابل قبول و بعضی اوقات قابل پذیرش نیست.

جهت داشتن سطح صاف و بدون گره، می توان از جریان پریودیک و یا جریان معکوس استفاده کرد که به طور معمول بین 60 ثانیه رفت و 10 ثانیه برگشت دارد.

البته در این حالت می توان سرعت رفت و برگشت جریان را کم یا زیاد کرد که بستگی به نوع ساختار مورد نیاز و بقیه خصوصیات لایه الکتروفرمینگ دارد. جهت به‌دست آوردن یک ساختار مناسب بایستی تلاطم لازم در وان را ایجاد کرد که توسط یک حرکت میله کاتدی و یا پمپ فیلتر ایجاد می‌شود.

پس از یک ساعت در حدی که ضخامت نقره مناسب باشد و قطعه استحکام لازم را پیدا کند، قطعه را از وان خارج کرده و در محلی مناسب که چندان در معرض دید نباشد سوراخی ایجاد می‌کنیم که سپس با غوطه ور ساختن در آب جوش، موم ذوبشده و خارج می شود.

پس از این که موم به طور کامل ذوب و از قطعه خارج شد، قطعه جواهر مورد نظر که دیگر شکل گرفته است دوباره داخل وان سیانور نقره رفته و حدود 2 ساعت دیگر داخل وان باقی می‌ماند.

پرفسور Lechtzin هر از گاهی قطعه را از وان خارج کرده و با دست خم می‌کند و زمانی که دیگر قطعه خم نشود بدین معناست که ضخامت قطعه به اندازه کافی است و استحکام لازم را پیدا کرده است. البته در بعضی از نقاط قطعه ممکن است جریان کمی کشیده بوده و هنوز قطعه نازک باشد و ضخامت بیشتری احتیاج داشته باشد.

به‌طور معمول ضخامت لایه‌ آبکاری شده در حدود 5/0 میلی متر است. البته ضخامت نقره مورد نظر بستگی به شکل و پیچیدگی قطعه و همچنین استحکام مورد نظر از لایه الکتروفوم دارد. برای نمونه جواهری که به عنوان دستبند استفاده می‌شود استحکام بیشتری از یک گردنبند دارد.

www.jtd.ir


نوشته شده در چهارشنبه 92/1/28ساعت 3:19 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

 

فلزات و سنگهای قیمتی از دیرباز در دستهای ماهر بشر به شکلهای تزیینی و  هنری درآمده است تا چون زیور شخصی ، یا از جهت حیثیت اجتماعی ، و نهایتاً در راه نیات آیینی به کار برده شود . از دیرزمانی چون 5000 سال ق م در مصر ، و حدود 2500 سال ق م در میانرودان ( بین النهرین ) جواهرات و آرایه های دل انگیز ساخته می شد ، که نمونه هایی از آن ـ مشکوف در کاوشهای شهر باستانی اور ، در جنوب بابل و وابسته به تمدن سومر ، به توسط سرلناردوولی ـ از نظر می گذرد .

  ساکنان ایران زمانی دیرتر به ثروت و فرصت کافی دست یافتند تا روی فلزات کار کنند و از آنها زیـورهایی بـسازند ، که دلیلعمده اش سختی اوضاع معیشت شان بود در مقایسه با میانرودان و کناره های دره? نیل که آب فراوان و کشاورزی آسان داشتند .

با این همه زیورهای مسی و رشته هایی از مهره و دانه به رنگها و ترکیبات گوناگون از میانه دوره مفرغ ، یا حدود 3000 تا 1300 ق م به دست آمده است . تپه حصار دامغان که واقع بر جاده? معادن سنگ لاجوردبدخشان قرار داشت از حدود سال 2000 ق مآنقدر توانگر شد که مرکز نخستینی برای زرگری و نقره کاری واقع گردید ، گرچه زیورها و اشیاء گرانبهایی که در آن جا ساخته می شد از ظرافت و تمامکاری بسی به دور بود .

انقراض امپراتوری سومری با سقوط و انهدام شهر مرکزی اور در 2006 ق م عواقب مهمی را موجب شد که یکی نابودی اشیاء همراه بردنی به عنوان غنایم جنگی بود ، و دیگری پراکنده شدن یا بی خان و مانی پیشه وران ، یعنی همام رویدادهایی که به دفعات بسیار ، زیانبخش فرهنگهای اقوام گردیده است .

 باید در نظر داشت که بر طبق مدارک معتبر ، هم از لحاظ منطقه ای و هم از جهت نظم تاریخی ، بر اثر حفاریهای خطاکارانه و به دور از نظارت علمی ، در تعیین جایگاهها ، دوره ها ، تقدم و تأخر سنه ها ، شرایط اقتصادی و اوضاع اجتماعی ، و خصوصاً ارتباطات و داد و ستدها ، آشفتگی بسیار به میان آمده ، و اصالت تولیدگاهها و قدمت ، اعتبار و سندیت عتیقه ها و زیرخاکیها در بازار ارزشها سخت مشکوک و متزلزل گردیده است ، و بیش از همه در مورد جواهرات و فلزات گرانبها و اشیاء کوچک همراهبردنی . به هر صورت مسلم است که این گونه اقلام همه جا و همه وقت در گردش دست به دست بوده است.

در نیمه? اول هزاره? دوم ق م جواهرات تولید شده در شوش مشتمل بود بر دستبندها و گردنبندهای آراسته به مهره های گرمکیشکل و دانه های وسطی ( فاصله انداز ) از طلای تو خالی ، که زنان و مردان متساویاً زیب پیکر خود می ساختند . در نتیجه? کاوشهای علمی به عمل آمده در تورنگ تپه ، حسنلو ، دینخاتپه ، گوک تپه ، دیلمان ، و نیز به دست آمدن اشیائی از املش ، جواهراتی قابل سنه گذاری شناسایی شده اند که مسیر تحول و طیف طرحها و همچنین اسلوبهای معمول در ایران شمالی را آشکار می سازند ، مشتمل بر : آویزهای گوژکاری شده گرد یا ستاره ای ، گوشواره های ملیله کاری به ریخت هلال ماه یا به شکل حلقوی مارپیچ ، انگشتری و گردنبندها با دانه های عقیق جگری و مهره های مجوف و شیاردار ( خیاره دار ) طلا ،همچنانکه نیمتاج و پولک و دگمه? تزئینی گوشواره ای جالب توجه که به اهتمام پروفسور دایسون در حسنلو مکشوف گردیده است شبیه به خوشه ای از گویچه های کوچک طلا ، مانند دانه های انگور ، ساخته شده ، و از جهت بافت جودانه ای ( دان دان ) سطحش شباهتهایی با نمونه های نقش برجسته های سنگی آشوریان دارد .

 چنانکه پیداست عرصه? الهامگیری جواهرساز ایرانی نسبت به ازدیاد مشتریانش گسترده تر می گردیده تا پاسخگوی تقاضا بماند. نخستین نمونه های دستبند طلای ایرانی تشکیل یافته از دو حلقه? مجوف طلا پیچیده به دور یکدیگرو با دو انتهایش به شکل کله? شیر در یکی از گورهای مارلیک پیدا شده است . این نمونه ای آغازین از پیدایی دستبندهای طلایی است که با همینویژگی کله? جانورانی بیرون رسته از دو انتهای حلقه? تو خالی ، و با نازک کاریهای الحاقی ، در دوره? هخامنشی به انواع مختلف ساخته می شد .

www.jtd.ir


نوشته شده در چهارشنبه 92/1/28ساعت 3:17 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

شیوه ی ریخته گری که در این مقاله توضیح داده شده است، نه تنها در جواهر سازی بلکه به طور کلی برای ساخت انواع قطعات ظریف و پیچیده  به کار می رود.

با این روش می توان زیبا ترین و پیچیده ترین جواهرات را قالب گیری کرد. در این روش، ابتدا طرحی از جواهر توسط موم مصرف پذیر تهیه می گردد. بعد این طرح به پایه ی مومی مخروطی شکلی متصل می شود. سپس توسط قالب پلاستر پاریسی در بر گرفته می شود. در قالب منفذ یا شکافی می گذارند تا موم قابل سوختن شود. قالب پلاستر را بعد از خشک شدن در کوره قرار داده و به آرامی حرارت می دهند.

موم شروع به سوختن می کند و بعد از سوختن موم، حفره ای در داخل قالب گچی باقی می ماند. در این مرحله، فلز مذاب را از طریق منفذ باقی مانده به داخل حفره ی قالب می ریزند که به سرعت منجمد می شود و شکل و فضای حفره پلاستر را به خود می گیرد. بعد از سرد شدن، قالب شکسته و مدل خارج می شود.

در روش گفته شده، باید برای هر قطعه یک مدل مومی درست کرد. زرگران و جواهرسازان برای تسریع تولید قطعات، ابتدا از روی مدل اصلی جواهر که معمولا از نقره ساخته می شود یک قالب لاستیکی تهیه می کنند تا مدل های مومی به سرعت در آن ها شکل گیرند.

لاستیک مایع قالب برای پخت به دستگاه پخت قالب می رود. دستگاه پخت قالب لاستیک در تصویر نشان داده شده است:

- لاستیک یک تکه ی قالبی را به دو نیمه ی مساوی و با چهار جفت چفت و بست برش می دهند:

قالب را پس از خشک شدن در کوره قرار داده و حرارت می دهند. تصویر زیر کوره ی الکتریکی برای موم زدایی را نشان می دهد:

مدل مومی می سوزد و خارج می شود و حفره ی آن در قالب باقی می ماند. فلز مذاب را از طریق منفذ باقی مانده در حفره می ریزند که به سرعت منجمد شده و شکل فضای حفره را به خود می گیرد. پس از سرد شدن، قالب شکسته و قطعه خارج می شود. 

www.jtd.ir


نوشته شده در چهارشنبه 92/1/28ساعت 3:15 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

موم های ریخته گری در هنر طلا و جواهر سازی ترکیبی از موم های طبیعی  مانند موم های کارنوبا (سخت) و موم های کاندلیلا (نرم)  و موم زنبور (نرم) و موم های مصنوعی مانند میکروکریساتالاین نرم (پارافین) است. در ریخته گری طلا و جواهر از موم های معدنی مانند مونتان (سخت) و موم های پلاستیکی (پلی اتیلن نرم و سخت) استفاده می نمایند.

موم هایی که در ریخته گری طلا و نقره به کار برده می شوند باید دارای کیفیت خوبی باشند تا شکلی که به آن می دهند را حفظ کنند . بعد از آن که توسط مواد گچی قالب گیری شد بر اثر حرارت دیدن به راحتی سوخته و هیچ اثر و خاکستری ز خود در حفره ی قالب باقی نگذارند. موم های تزریقی ریخته گری باید خصوصیات مشخصی داشته باشند که عبارتند از:

 (1دمای ذوب پایینی داشته باشند.

(2 در حالتی که مذاب هستند به راحتی سیال شوند و جریان پیدا نمایند

 (3سرد شدن و سخت شدن آن ها به راحتی صورت پذیرد.

 (4از طریق الکترو استانیکلی (جذب و دفع بارهای الکتریکی) جذب لاستیک شوند.

 (5حالت انعطاف پذیری داشته باشند تا بتوان الگوی مومی کامل شده را بدون شکستن یا خراب شدن از داخل قالب خارج نمایند.

www.jtd,ir


نوشته شده در چهارشنبه 92/1/28ساعت 3:12 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |



- طرح‌های‌ فانتزی‌ Fantastic

جدیدترین‌ کلکسیون‌های‌ فرانسوی‌ بازتاب‌ گرایش‌ به‌ سمت‌ رنگ‌های‌ تیره‌ هستند.با سپری‌ شدن‌ فصل‌ بهار و تابستان‌ و دوران‌ عرضه‌ کلکسیون‌های‌ ویژه‌ای‌ مرکب‌ از جواهراتی‌ شاد و رنگارنگ‌ در قالب‌ طرح‌هایی‌ مدور با خطوطی‌ ملایم‌، به عقیده جواهرفروشان‌ فرانسوی؛ فصل زمستان،‌ زمان‌ مناسبی‌ برای‌ ارایه‌ مدل‌های‌ اسرارآمیز با رنگ‌هایی‌ تیره‌تر از حد معمول‌ همراه با رنگ‌های‌ سایه‌روشن‌ و فانتزی‌ برگرفته‌ از طبیعت‌ است.مدل‌هایی‌ به‌ سبک‌ باروک،‌ مزین‌ به‌ سنگ‌های‌ نیمه‌ قیمتی‌ مانند «کونزایت‌Kunzite» و «بریل‌ Beryl» در ابعادی‌ بزرگ‌تر، بار دیگر رواج‌ یافته‌اند. گل‌ها و حیوانات،‌ هنوز نیز موضوع‌ محوری‌ در طراحی‌ به‌ شمارمی‌روند.

نکاتی‌ همانند؛ ظرافت‌ طرح‌، کاربرد سنگ‌های‌ نیمه‌ قیمتی، مروارید و فلز به‌ همراه‌ الماس‌ پاوه‌ نیز در ساخت‌ جواهرات‌ از اهمیت‌ ویژه‌ای‌ برخوردارند.ماتون‌»کارشناس‌ جواهر، درباره‌ ارزش‌ زیورآلات‌ می‌گوید: ”تلاش‌ بر آن‌ است‌، تا مردم‌ متقاعد شوند که‌ می‌بایست‌ از جواهرات‌ به‌ خاطر لذت‌ حاصل‌ از آن‌ استفاده‌ کنند و فراتر از جنبه‌ مادی‌ به‌ آن‌ بنگرند“.

- جواهراتی‌ فوق‌العاده‌ گرانبها Totally Precious

جواهرات‌ قیمتی‌ و نیمه‌ قیمتی‌ از سوی‌ تولیدکنندگان‌ معروف،‌ به‌ اشکال گوناگون‌ کاربرد یافته‌اند. در این‌ رابطه‌ از دو سبک شرکت‌«ماتون‌» نام می‌بریم، سبک‌ «کاسکید cascade» که‌ زمینه‌ساز عرضه‌ کلکسیون‌هایی‌ مرکب‌ از: حلقه‌، گوشواره‌، گردنبند همراه‌ با سفایرهایی‌ به‌ رنگ‌های‌ روشن‌ و متنوع‌ با تراش‌ پِر pear و رُز Rose و الماس‌هایی‌ که‌ طلای‌ زرد یا سفید را به‌ وجود خود مزین‌ ساخته‌اند. سبک‌ دوم‌ «سایکلامن‌ cyclamen» است‌ که‌ جواهراتی‌ از طلای‌ سفید در قالب‌ گلبرگ‌ و برگ‌هایی‌ مزین‌ به‌ سنگ‌های‌ تانزانیت‌، آکوامارین‌، تورمالین‌ صورتی‌، آماتیست‌ و الماس‌ در کنار دیگر جواهرات‌ ساخته‌ شده‌ از طلای‌ زرد همراه‌ با الماس‌، گارنت‌ ماندرین‌، پریدوت‌ و سیترین‌ به‌ رنگ‌های‌ پاییزی‌ به‌ نمایش‌ گذاشته‌ می‌شوند.

در اواخر تابستان‌ «گای‌ الیا» طرحی‌ تحت‌ عنوان‌« Futura» ارایه‌ نمود. کلکسیون‌ مذکور متشکل‌ از سنگ‌هایی‌ مانند الماس‌ و سفایر بود که‌ با طرح‌های‌ پیچ‌ در پیچ‌ طلای‌ سفید و زرد جلوه‌ چشمگیری‌ می‌یافت. «مینی‌ فانتزیا» بخش‌ فرعی‌ مدل‌های‌ فانتزی‌ محسوب‌ می‌شود که‌ طرح‌های‌ کوچک‌ و مدوری‌ را مانند حلقه،‌ به‌ همراه‌ سنگ‌های‌ توپاز، سیترین‌، مارگاریت‌ وکانزیت‌ به ‌نمایش‌ می‌گذارد. همچنین دستبندهای‌ چرمی‌ با نوارهایی‌ از طلای‌ زرد و سفید و صورتی‌ به‌ همراه‌ الماس‌ و سفایرهای‌ رنگی‌ پاوه‌ تحت‌ عنوان‌ «الیسا ELysa» و دستبندهای‌ مدور «چانکرمنچت‌ Chunkier Manchette» که‌ حکم‌ خواهر بزرگ‌ را دارند، با نام‌ «الیس‌Elyse» عرضه‌ نموده‌ است‌.

در کلکسیون‌ «Just Black» از «گای‌ الیا» مدل‌ «الیسا» با ظرافت‌ و زیبایی‌ خاص‌ طرح‌های‌ پاریسی‌ چشم‌ها را خیره‌ می‌سازد، که‌ در آن‌ «بارت‌ Barrette»، طلای‌ سیاه،الماس‌ سیاه‌ و پاوه‌ با بندی‌ از چرم‌ سیاه‌ رنگ‌ به‌ کار رفته‌ است‌. کلکسیون‌ «Nylon»مرکب‌ از حلقه‌، گوشواره‌ و گردنبندهایی‌ است‌ که‌ در اوایل‌ سال‌ کنونی‌ در نمایشگاه‌ «BASEL WORLD» در معرض‌ دید همگان‌، قرار گرفت.‌ درحالی‌ که‌ الماس‌های‌ نصب‌ شده‌ بر روی‌ سیم‌ نایلونی‌ جلوه‌ آن‌ها را بیشتر نمودار ساخته‌است‌.

- دنیای‌ طبیعی‌ Natural World

به‌ گفته‌ «آلین‌ بویست» مرواریدهای‌ کوچک‌ تا اندازه 10 میلیمتری،‌ در فرانسه‌ از محبوبیت‌ ویژه‌ای‌ برخوردارهستند. مرواریدهای‌ «ساوت‌ سی»‌ نیز در مقایسه‌ با یک‌ سال‌ گذشته‌ بسیار ارزان‌تر شده‌اند. از طرفی‌ مرواریدهای‌ خاکستری‌ و طلایی‌ اهمیت‌ فوق‌العاده‌ای‌ یافته‌ و بار دیگر حلقه‌ها و آویزهای‌ مرواریدنشان‌ رایج‌ می‌شوند.

مشتریان‌ فرانسوی‌ در پی‌ یافتن‌ مرواریدهای‌ استثنایی‌ به‌ رنگ‌های‌ سیاه‌ بادمجانی‌ Aulergine، پسته‌ای‌ و شکلاتی‌ هستند. در چنین‌ شرایطی‌ عرضه‌ مرواریدهایی‌ که‌ مردم‌ خواهان خرید پیش فروش آن‌ها هستند، بسیار مشکل‌ است‌.

از نظر «بویست»،‌ خرید مرواریدهای‌ کلاسیک‌ به‌ خصوص‌ در بازارهای‌ آسیایی‌ رونق‌ چندانی‌ ندارد. و به‌ گفته‌ «سیلوی‌ چاپوزت» موسس‌ «اسپریت‌ فرنچ‌» انجمن‌ مرکب‌ از 30 نفر جواهرفروش‌ و طراح‌، علاوه‌ بر مروارید، اقلام‌ قیمتی‌ دیگری‌ نیز در بوتیک‌ها یافت‌ می‌شوند که‌ مواد اولیه‌، آن‌ها‌ از اقیانوس‌ها به‌ دست‌ آمده‌ است‌.

وی می‌گوید: «مقادیر قابل‌ توجهی‌ از مرجان‌ و صدف‌ به‌ روش‌ مذکور در کنار هم‌ به‌ نمایش‌ گذاشته‌ می‌شوند. از طرفی‌ در فصل‌ بهار و تابستان‌ در قلمرو سنگ‌های‌ نیمه‌ قیمتی‌ و طرح‌های‌ حاصل‌ از آن‌ مانند گارنت‌ ماندرین‌، تورمالین‌ و پریدوت‌ سبز، اقدامات‌ بسیاری‌ صورت‌ گرفته‌ است‌. ضمن‌ آن‌ که‌ استفاده‌ از گارنت‌ تیره‌، آماتیست‌ سبز و سنگ‌های‌ سیاه‌، به‌ عنوان‌ نمادهایی‌ حزن‌انگیز برای‌ فصل‌ زمستان‌ مد نظر است‌.»

- مفهوم‌ طرح‌ Design Concept

«فرنچ‌ اسپریت‌» از طریق‌ تحقیق‌، رقابت‌ و اجرای‌ پروژه‌های‌ همکاری‌ توانسته‌ است‌ در زمینه‌ طراحی‌ جواهرات‌ در دو حیطه‌ به‌ موفقیت‌هایی‌ دست‌ یابد: خلق‌ مدل‌هایی‌ اساسی‌ که‌ گویای‌ نهایت‌ خلاقیت‌ در کار و طراحی‌ است. عرضه‌ نمونه‌های‌ تجاری‌ که‌ زمینه‌ساز تحولات‌ چشمگیر در صنعت‌ طلا و جواهر محسوب‌ می‌شود.

www.jtd.ir


نوشته شده در چهارشنبه 92/1/21ساعت 3:26 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت