مجموعه تولیدی دکور و جعبه جواهر تهران
بستنی با روکش طلا، خودرو با روکش طلا، تبلت با روکش طلا، لباسی از طلا، آنچه در همه اینها مشترک است، طلاست. ر اساس تحقیق جدیدی که در نشریه Nature منتشر شده است، دانشمندان حدس میزنند الماسها درون کره زمین از یک تا سه میلیارد سال قبل تولید شدهامند؛ آنها فکر میکنندکه دستورالعمل ساختهشدن الماس اینگونه است: مروارید کلمه ای بسیار آشنا برای همگان و بخصوص خانم هاست که به دو دسته ی طبیعی و مصنوعی تقسیم میشود. مروارید های طبیعی همانطور که از اسمشان برمی آید منشاء طبیعی داشته و بدون دخالت انسان تولید میشوند، اما مروارید های مصنوعی داستان متفاوتی دارند. مرواریدهای مصنوعی(تحت این عنوان نیز شناخته میشوند: مروارید فاکس) می توانند از مواد کاملا مصنوعی مثل شیشه و پلاستیک یا مواد طبیعی مثل صدف ساییده شده حلزون - که برای پوشاندن دانه های مروارید به کار می رود- درست شود. مفهوم به اصطلاح آزمایش دندانه، یک روش متمایز کردن مرواریدهای طبیعی یا پرورده از مروارید های فاکس مصنوعی است. این آزمایش می تواند نتایج ترکیبی داشته باشد. آزمایش دندانه با مالیدن مروارید در لبه تیز دندان جلو، برای شناسایی هر حالت شنی یافت شده در مروارید طبیعی انجام می شود. سنگهای تراش خورده تمامی ویژگی های فیزیکی ماده معدنی که از آن تراش خورده اند را دارند؛ با این که شکل بلور دیگر مشخص نیست. بنابراین گوهرها باید از یکدیگر متمایز شوند.
کار این دنیا عجیب است، هرکسی در هر شغلی ممکن است کار خودش را دوست نداشته باشد و یا بعد از دهها سال کار کردن از انتخابش پشیمان باشد. باور میکنید یک نفر بعد از 70 سال طلاسازی بگوید اگر به 13 سالگیام برگردم دیگر این شغل را انتخاب نمیکنم!؟ آنهم شغلی که خیلیها آرزوی آن را دارند، پول درآوردن در آن مثل آب خوردن است!
با فلزی کار میکنی که محبوبترین فلز دنیاست و هر تغییری در قیمت آن، اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار میدهد. محبوب دل همه خانمهاست! برای بدست آوردن آن در دنیا جنگهای زیادی شده و میگویند میزان ذخایر آن در دنیا محدود است و بیش از نیمی از این ذخایر هم در گاو صندوق خانمها در منزل نگهداری میشود! از پول نقد هم نقدتر است و اصلا هر چیزی را میخواهند عجیب و غریب بسازند روکشی از طلا بر آن میسازند.
با همه جذابیتهایی که از طلا سراغ داریم اما بعضیها هنوز جذب آن نشدهاند، حتی محیطی مثل بازار خان یزد با آن همه جذابیتهای بصری و قدمتش و خاکش که بوی طلا میدهد دل پیرمرد طلاساز بازار خان یزد را نگرفته است. آری، پیر طلاسازان یزد از پرآشوب بودن شغلش شکایت میکند و اذعان میکند که اگر به جوانی برگردد دیگر این حرفه را دنبال نمیکند، اما چرا؟!
با محمد خیراللهی، پیربازار در راسته طلافروشان بازار خان یزد همکلام شدم تا برایمان از تجربههایش، شیرینیها و تلخیهای حرفهاش بگوید، از خاطراتش بگوید و اینکه چرا طلای یزد شهرتی خاص یافته و محبوب یزدیها شده است.
ساعت 9 صبح است و کسب و کار بازار خان یزد با طراوت و شادابی آغاز شده است. زرق و برق طلاهای یزد، بازار خان را روشن کرده و جلوهای نو به بازار کهن یزد بخشیده است. از ابتدای بازار خان که به انتهای بازار نگاه میکنی، رنگ شفاف و زرد زرد طلاها، چشمت را میگیرد و انسان را خیره میسازد. پلک نمیزنی تا بتوانی از جلوه و درخشش طلاها با نقشهای متفاوت و خلاقانهای را که در هیچ کجای ایران زمین ندیدی، بیشتر لذت ببری.
بوی خشت و گل و آوای پیچیده در بازار همراه با زیبایی طلاهای آویخته شده بر دیوارهای گلی بازار خان، مرا به 500 سال گذشته برد، زمانی که مردمان سختکوش و قناعت کار قدیم یزد با فکر خلاق و کارآفرینی، هنر و صنعت را در هم آمیختند و طرحی نو درانداختند و میراثی گرانبها برای ما به یادگار گذاشتند.
محمد خیراللهی، قدیمیترین طلاساز استان یزد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خاطرنشان کرد: متولد سال 1311 هستم و تقریبا 70 سال است که در این حرفه فعالیت میکنم. از 13 سالگی وارد بازار طلا فروشی شدم و زیر دست پدرم که یکی از هنرمندان خبره طلاسازی در یزد بود، سازندگی و فروشندگی طلا را یاد گرفتم و سازندهای ماهر شدم. همچنین حدود 42 سال است که مسوولیت صنف طلافروشان به من واگذار شده است.
رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهرات استان یزد افزود: خاندان من بیش از 300 سال است که حرفه طلاسازی را پیشه کردهاند. خیرالله، جد من، در ابتدا زرتشتی بوده است که بعدها به دین اسلام روی آورده است. هنر زرگری در خاندان ما موروثی بوده است. این گونه که برایم تعریف کردهاند، حاکم وقت یزد در زمان گذشته، یکی از هنرمندان زرگری یزد در آن زمان را احضار میکند و از او میخواهد که خیرالله را به شاگردی قبول کند که در نهایت او پس از چندین سال شاگردی، زرگری توانا و ماهر میشود و از هنرمندان معروف زمان خودش میگردد.
وی بیان کرد: صاحب سه فرزند شامل دو دختر و یک پسر هستم. با احتساب نوههایم، اعضای خانوادهام 13نفر هستند که از این تعداد 7 نفر حرفه پزشکی را انتخاب کردهاند. پسرم دندانپزشک است و شخصا دوست نداشتم که فرزندم، شغل مرا را ادامه دهد و حرفه طلاسازی را انتخاب کند. اگر دوباره به جوانی برگردم و بخواهم حرفهای را پیشه کنم دیگر این شغل را انتخاب نمیکنم. طلاسازی، شغلی پراسترس، دردسردار و پرآشوب و اعصاب خرد کن است.
خیراللهی خاطرنشان کرد: تمام طلاهایی که ساختم با ابتکار و براساس تراوش ذهنی بوده و برای ساخت بخشی از طلاها نیز از کارهای قدیمی الهام گرفتم. وقتی میخواهم طلا بسازم باید حتما به دل من بنشیند. تمام طرحهای طلای دست ساز ساخته شده در این مغازه کار خودم است و برای ساختشان از کسی و یا طرحی تقلید نکردهام. همه آنها با ابتکار و خلاقیت خودم ساخته شده است.
وی تصریح کرد: چند سالی است که طلای قدیمی ارزش پیدا کرده و تا پیش از این، حفظ طلاهای قدیمی ارزش تلقی نمیشد و قدردانی از آن صورت نمیگرفت. در گذشته طلاهای قدیمی را آب میکردیم و دوباره با طلای آب شده طلای جدید میساختیم.
خیراللهی با بیان اینکه طلای با عیار 20 در ایران تنها در استان یزد تولید میشود، خاطرنشان کرد: بیشتر طلاهای تولید شده در استان یزد، ساخت دست است. تقریبا جنوب ایران، سازنده طلا ندارد و یزد نسبت به جمعیتش بالاترین تعداد سازنده طلا را در کشور دارد. طلای با عیار 20 شفافیت بیشتری نسبت به طلای با عیار 18 دارد همچنین خوشرنگتر، ملایمتر، پررنگتر، دارای شکنندگی کمتر و مقاومتر است.
وی درباره علت علاقه زیاد یزدیها به خرید طلای با عیار 20، توضیح داد: آداب و رسوم یزدیها سبب میشود که به طلای با عیار 20 علاقه خاصی داشته باشند. رنگ طلای با عیار 20 برای یزدیها رضایتبخش است و به همین دلیل آن را تقاضا میکنند. به طور کلی جنوب ایران طلای یزد را بیشتر دوست دارند و هنوز هم بعضی یزدیها طلای با عیار 18 نمیخرند.
خیراللهی با اشاره به نحوه ساخت طلا، بیان کرد: طلای خالص دارای عیار 24 است که با اضافه شدن مس و نقره در روند ساخت آن، دارای عیار 20 میشود. برای ساخت طلا، ابتدا طلا را در داخل "بوته" که از گل نسوز ساخته شده، ریخته و سپس آن را آب میکنند. پس از آن، طلای آب شده را در رژه (قالب) ریخته و سپس آن را چرخ میکنند. در حدود 60 سال پیش چرخی وجود نداشت و با چکش، طلا را نازک میکردند. در گذشته 12 ساعت طول میکشید تا با چکش طلا را نازک میکردیم، در حالیکه امروزه با کمک چرخ برقی در حدود نیم ساعت، طلا را نازک میکنیم و سپس با دست روی طلا طرحهای مختلف ایجاد میکنیم.
وی تصریح کرد: طلای با عیار 24 برای طلاسازان، خالص محسوب میشود که 20 نخود (واحد طلاسازی) طلا و 4 نخود مس و نقره دارد.
قدیمیترین طلاساز استان یزد با بیان تفاوتهای طلای ساخت دست با طلای تولید صنعتی، خاطرنشان کرد: طلاهای ساخت دست را میتوان در هر زمان که بخواهیم تغییر دهیم ولی در طلای با ساخت صنعتی این کار امکانپذیر نیست. بر روی طلای ساخت دست، کار بیشتری انجام میشود در صورتیکه در طلای ساخت صنعتی، کار زیادی صورت نمیگیرد. در ساخت برخی طلاها از آلیاژ برنج استفاده میشود که آلیاژ خوبی محسوب نمیشود و طلای ترکیب شده با آلیاژ برنج کیفیت خوبی ندارد.
وی ادامه داد: در کشورهای دیگر طلاها با عیار 4 و 6 ساخته میشود و برایشان ساخت طلای با عیار 20 مفهومی ندارد. گردشگران خارجی اصلا اطلاعی از ویژگیهای طلای یزد ندارند و به طلای یزد به عنوان یک کالای سنتی نگاه میکنند. البته ایرانیهای مقیم اروپا و آمریکا به طلای یزد علاقه بسیار دارند.
وی افزود: در گذشته طلاسازی یزد دارای نظام استاد، شاگردی بوده است ولی هم اینک دیگر به مانند گذشته نیست. در گذشته 6 تا 7 سال طول میکشید تا یک شاگرد طلاسازی را در پیش استادش یاد بگیرد اما متاسفانه هم اینک در طلاسازی نظام شاگرد سالاری حاکم است.
رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهرات استان یزد با خاطرنشان بر اینکه در طلاسازی حرف اول را علم میزند، تاکید کرد: امروز اگر کسی بخواهد طلاسازی را یاد بگیرد باید با علم در این عرصه پیش رود. به طور کلی کسانی که دارای علم در سطح بالا هستند و تخصص دارند میتوانند راههای صحیح را در زندگی درک کنند و راهنمای خوبی برای اجتماع باشند.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com
چین برای نخستین بار در سال 2013 میلادی گوی سبقت را از هند ربود و عنوان بزرگترین مصرف کننده طلای جهان را از آن خود کرد.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از پکن، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام کرد مصرف طلا در چین در سال 2013 میلادی با توجه به کاهش قیمت طلا که محرکی برای خرید بیشتر بود 41 و چهار دهم درصد افزایش داشت و به 1176 تن رسید.
بهای طلا در سال 2013 میلادی 26 درصد کاهش داشت و از 1670 دلار در هر انس به 1243 دلار تنزل یافت.
علاوه بر این چین پارسال عنوان نخست بزرگترین کشور تولید کننده طلا را برای هفتمین سال پیاپی از آن خود کرد.
این کشور پارسال 428 تن طلا تولید کرد که رشدی شش و دو دهم درصدی داشت. با این حساب این کشور موفق شد حدود 15 درصد کل طلای تولیدی جهان را در سال 2013 میلادی تولید کند.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com
1.دیاکسید کربن را در 180 کیلومتری عمق زمین دفن کنید.
2.آن را تا بیش از 1200 درجه حرارت دهید.
3. آن را زیر فشار بیش از 50000 کیلوگرم نیرو بر سانتیمتر مربع قرار دهید.
4.به سرعت آن را به سطح زمین بیاورید تا به سرعت سرد شود.
اگر این فرآیند کمی مشکل به نظر می رسد، از تولیدکنندگان الماس مصنوعی تشکر کنید: اکنون دو راه برای ساختن الماس در آزمایشگاه وجود دارد
اولین روش مصنوعی روش "فشار بالا، حرارت بالا" (HPHT) نامیده میشود.
این روش بیشترین شباهت را با نحوه تشکیل الماس درون کره زمین دارد و در آن گرافیت (یعنی همان کربنی که در مداد به کار میرود) تحت فشار و گرمای شدید قرار میگیرد.
سندانهای کوچک در ماشین HPHT در حالی که الکتریسیته شدید از گرافیت عبور میکند، بر روی ان فشار میآورد، و تنها پس از چند روز یک الماس با کیفیت جواهر به وجود میآورد.
البته این الماسها به اندازه الماسهای طبیعی خالص نیستند، زیرا یک محلول فلزی با گرافیت مخلوط میشوند.
روش دیگر تولید الماس- رسوب بخار شیمیایی نامیده می شود-بر مبنای فشار شدید عمل میکند، اما الماسهایی بینقصتر از طبیعت میتواند تولید کند.
یک قطعه الماس درون یک محفظه کاهش فشار قرار داده میشوند، سپس گاز طبیعی با یک تابش مایکروویو به درون این محفظه فرستاده میشود.
هنگامی گاز تا تقریبا 2000 درجه حرارت داده میشود، اتمهای کربن روی الماس درون محفظه "می بارند" و به آن میچسبند، و غلاف کاملی شبانه دور الماس رشد میکند.
این الماسهای مصنوعی بیش از هر چیز به درد تولیدکنندگان کامپیوتر میخورند : در درجه حرارتهایی که در آن تراشههای سیلیکونی ذوب می شوند، غلاف های الماس مصنوعی مثل سنگ سخت باقی میمانند.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com
مرواریدهای شفاف سوارافسکی که توسط سوارفسکی اتریش درست می شود، مروارید شیشه ای مانند است که از هسته کریستالی و پوششی که به آنها درخششی شبیه مروارید طبیعی می دهد درست شده است.
مرواریدهایی که در اواخر قرن 19 توسط ادوارد هوگو هیوش شبیه مرواریدهای ماجوریکا ساخته شده،درجزیره مایورکای اسپانیا در ماناکور درست می شوند. مروارید ماجوریکا از هسته شیشه ای مات درست شده که در محلولی که ازپولک ماهی، فرو رفته است. تا 30لایه این پوشش صدفی، برای شبیه کردن به درخشش مرواید طبیعی بکار برده می شود.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com
در حقیقت از مصنوعی ها، ترکیبی ها و تقلبی ها. اگر ماده معدنی خیلی سخت باشد، مثلا یاقوت کبود، سنگ تراش خورده بسیار بادوام خواهد بود و سنگهای نرم تر مانند کوآرتز را خراش میدهد.
اگر ماده معدنی ای به آسانی بر اثر تماس شکاف بردارد (یا ترک بخورد)، مثل توپاز، سنگ تراش خورده هم این ظرفیت را از خود نشان خواهد داد و در برابر ضربه ها به مراقبت نیاز دارد.
در صورتیکه ماده معدنی ما درجه بالایی از پراکندگی داشته باشد (یعنی توانایی تقسیم نور سفید را به رنگ طیفی آن داشته باشد)، سنگ جواهر پر از "آتش" خواهد بود، مثل الماس.
بر همین اساس گوهرها بوسیله همان روشهای علمی ای تشخیص داده شده که مواد معدنی شناسایی میشوند. به هرحال چون آنها زیبا و با ارزش هستند، هیچ آزمایش مخربی که هرگونه علامتی روی سنگ به جای بگذارد، مورد استفاده قرار نمی گیرد.
طیف وسیعی از ابزارهای علمی مخصوص آزمایش سنگ های قیمتی، تاکنون طراحی و ابداع شده اند. اشخاصی که قابلیت تشخیص گوهرها را با استفاده از این ابزارها دارند، گوهرشناس نامیده میشوند.
گوهرها شبیه هم هستند!
سنگ ها علی رغم تشخیص آنها از یکدیگر، باید از گوهرهای مصنوعی (ترکیبی) و از تقلبی ها نیز تمیز داده شوند. یک سنگ جواهر مصنوعی ازنظر شیمیایی و ساختاری با همتای طبیعی خود برابری می کند؛ اما در آزمایشگاه ساخته شده است.
گاهی اوقات تشخیص سنگهای مصنوعی از انواع طبیعی آن بسیار مشکل می باشد. انواع تقلبی آنها ممکن است از هر ماده ای که شباهتهای ظاهری به انواع اصلی دارند، ساخته شده باشند، اما معمولا شیشه ای یا پلاستیکی هستند.
سنگهای ترکیبی یا کامپوزیت (Composite) مانند doubletsوtriplets ترکیبی از مواد، معمولا یک ماده طبیعی با یک پشتیبان و یا پوششی از برخی مواد دیگر هستند. بعضی از سنگ های کامپوزیتن باید در مایعات فرو برده شوند، تا مبادا بین لایه ها نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ شوند.
ارزش گذاری گوهرها
سنگهای قیمتی با ارزش هستند؛ چرا که کالایی نادر و مطلوب محسوب می شوند. آنها نشانگر زمان و نیروی کار صرف شده برای تراش و ارائه شان نیز می باشند.
بخاطر ارزش و قابلیت حملی که دارند، گوهرها زمانی طولانی به جای پول مورد استفاده قرار می گرفتند. به طور سنتی، اندازه آنها با واحد قیراط حساب می شود که مشخص کننده وزن است (ا قیراط = 0.2 گرم).
ارزش یک سنگ با کیفیت و اندازه اش تعیین میشود. این تعیین ارزش، بصورت نرخی به ازای هر قیراط محاسبه میشود. میزان هر قیراط در وزن حقیقی سنگ ضرب شده تا قیمت فروش آن مشخص شود.
سنگهای بزرگ و یا خاص، به میزان حجم و کیفیتشان ارزش بیشتری از این محاسبه، خواهند داشت. از آنجا که سنگهای مصنوعی را می توان در یک آزمایشگاه هم تولید کرد، ارزش آنها به مراتب کمتر از همتای طبیعیشان است.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com
قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت |